Dumplings en pekingeend

Vanochtend zijn we rond 07:30 opgestaan. Even ontbeten en toen zijn we rustig naar de straat gelopen om een taxi te nemen naar de kookworkshop. En dat gaat niet altijd eenvoudig. Er rijden gigantisch veel taxi's maar de meeste hebben al passagiers aan boord. Dan is er nog een categorie die buitenlandse toeristen blijkbaar eng vindt en dan nog de laatste categorie, waar je het als toerist zijnde van moet hebben: diegene die nog geen vracht heeft en jou wel wil meenemen. En na een minuutje of 5 was er een taxichauffeur uit de laatste categorie en al snel waren we op weg. Het is op zich geen gigantische afstand en ook nog een makkelijke route (rechtdoor). Op de hoek werden we afgezet en toen hoefden we alleen nog maar het straatje van de hutong in. Ook daar zagen we tot groot genoegen dat er weinig was veranderd ten opzichte van vorig jaar, dezelfde winkeltjes.

We waren natuurlijk veel te vroeg en moesten nog even wachten. Wel leuk, we kwamen Cherry nog tegen, de kalligrafie-lerares van vorig jaar, die een Nederlands meisje priveles Mandarijn gaf. En ze herkende ons ook. We hebben gelijk maar even kort bijgepraat. De kok was met de groep de markt op en blijkbaar kwamen ze nogal veel tegen want een half uur later dan gepland kwamen ze bij de kookschool aan. Geen probleem natuurlijk, wij zaten rustig in het zonnetje te genieten. Ook de kok herkende ons nog van vorig jaar. We beginnen nu toch wel het vermoeden te krijgen dat we indruk hebben gemaakt. We zijn er alleen nog niet over uit of dit positief is of niet :-) .

En toen moesten we aan de bak. Letterlijk en figuurlijk. Eerst kregen we wat uitleg, toen gingen we het deeg maken. Terwijl het deeg ging rijzen begonnen wij met het snijden van de groenten. Dat moet heel fijn gesneden worden en ieder kon kiezen wat hij wilde klaarmaken: vegetarisch, varkensvlees of rundvlees. Cees koos voor het rund, Conny voor het varken. Toen alles gesneden, gemarineerd en vermengd was, gingen we het deeg rollen en in stukjes snijden. Daarna maak je van de ronde blokjes deeg platte 'pannenkoekjes'. Die werden dan weer gevuld met de groenten en het vlees en dan dichtgevouwen. En dat laatste was nog niet eenvoudig. Er zijn verschillende manieren om te vouwen. In Zuid-China vouwen ze de dumplings weer op een andere manier dan in Noord-China. Het was een kwestie van de voor jou makkelijkste manier kiezen en zo de dumplings te vouwen. We hadden gebakken, gekookte en gestoomde dumplings. Toen alles klaar was hebben we het gezamenlijk lekker buiten opgegeten. En het was heerlijk! We hadden meer dan genoeg. Een Amerikaanse mevrouw die een paar maanden in Beijing verbleef en een koelkast had, heeft in een tupperware bakje nog dumplings mee naar 'huis' genomen. Wij vonden de gebakken dumplings het lekkerst.

Na de kookworkshop heeft Cees nog een hakmes en een deegroller gekocht. Zal ons benieuwen of we die meekrijgen het vliegtuig in... Als er al moeilijk wordt gedaan over een piepkleine prikweg, dan houden we ons hart vast voor een mega-groot hakmes. Daarna zijn we rustig naar de straat gelopen om een taxi te nemen richting hotel.

En ook hier weer hetzelfde beeld, gevuld of xenofoob. Maar er was een taxichauffeur die stopte. Hij keek al een beetje vertwijfeld naar het adres en dat had ons al moeten waarschuwen. Het is een rechte weg van de kookworkshop naar het hotel. Dus geen reden om af te slaan. Ziet Conny ineens dat hij op de baan voor rechts gaat staan. Tja, dat was natuurlijk niet de bedoeling, maar toen kon hij al niet meer rechtdoor. Conny gebaren dat hij nu verkeerd reed. Taxichauffeur boos blerend gebaren dat we dan maar moesten uitstappen. Conny was echt niet van plan om de taxi te verlaten en gebaarde welke straat hij in moest. De taxichauffeur is een stuk verderop gekeerd en weer terug gereden en de rust was wedergekeerd. De taxichauffeur was niet meer boos en eenmaal op de goede straat vroeg hij of hij nog steeds rechtdoor moest. Yep. En op de juiste plek heeft hij ons weer afgezet. Cees was zijn pillendoosjes vergeten daarom hebben we in een nogal, eh, kitscherig en wel erg roze Hello Kitty winkel (echt alles was roze, zowel het interieur als de koopwaar) twee schattige pillendoosjes met beertjes gekocht voor maar liefst 78 eurocent! Nog even bij 85 degrees twee verse ice tea gehaald waarvan we op een muurtje heerlijk hebben genoten. En daarna zijn we rustig teruggelopen naar het hotel.

Vanavond hebben we pekingeend gegeten bij Hua's. Het nu volgende verslag is minder geschikt voor de vegetariers onder ons :-) . Het blijft heerlijk, die pekingeend. Het vlees is heerlijk mals en sappig, het vel lekker knapperig. Enorm smaakvol. Je rolt het vlees met in rechthoeken gesneden groenten in een klein pannenkoekje en doopt het dan in een dipsaus. Echt heerlijk! En extra leuk, de kok die de pekingeend bereid heeft, komt hem bij je aan tafel fileren. Tenminste, als je de Dynasty versie besteld.
Cees had weer de spinaziesoep. En Conny heeft in het Chinees gevraagd waar het toilet was en of ze kon afrekenen. En tot haar verrassing werd het nog begrepen ook! We kregen nog een visitekaartje van de ober die blijkbaar een tolk is. Mens moet eten. Of we spreken toch niet zo begrijpelijk Chinees als we dachten :-) .

Daarna nog even een broodje gehaald voor het ontbijt morgen met een cappuccino voor vanavond en we waren twee zeer tevreden mensen. Moraal van het verhaal: als je aan de lijn wilt doen, moet je niet naar China gaan. In de straat van het hotel was het weer enorm druk bij de restaurants.

Een automobilist in een uit de kluiten gewassen Porsche Panamera vond het een goed idee om door de straat te rijden. Nou, dat gaf me een tumult! Veel geschreeuw en gewijs, mensen die aan de kant moesten, tafels die opgeschoven werden, spiegels die ingeklapt werden. Al met al is het gelukt maar hij heeft er wel even over gedaan (en wij die daarachter liepen dus ook).

Morgen gaan we naar de Chinese muur. De weersvoorspelling is minder voor morgen, er wordt zelfs regen voorspeld. Het zal ons benieuwen. We moeten vroeg op want we worden om 7 uur opgehaald (phoe!).