Met de trein naar Xi'an

Inmiddels zijn we aangekomen in Xi'an. Vanochtend gingen we om 9 uur met de hotelshuttle naar het station van Pingyao. Voor die tijd hebben we nog even snel een ontbijtje genuttigd en toen op weg. Er was nog een ander Nederlands stel dat ook naar het station en zelfs ook naar Xi'an ging. Zij bleken hun reis via DimSum te hebben geboekt. Een maand China met 3 treinreizen en 6 binnenlandse vluchten. Dat is nogal wat zeg. We durfden het niet te vragen, maar ons bekroop het gevoel dat je dan eigenlijk alleen maar bezig bent met transfers en overal blijkbaar wel erg kort verblijft. Maar ieder zijn eigen natuurlijk. Wij hebben gekozen voor 14 dagen in een iets rustiger reistempo.

In ieder geval, we waren ruim op tijd op het station. Omdat je pas een kwartier voor vertrek het perron op mag, zijn we eerst rustig in de wachtruimte gaan zitten en hebben alles eens aanschouwd. Het is een klein station en heeft daardoor ook minder reizigers. Stipt 15 minuten van te voren konden we naar het perron (2) en stipt op tijd kwam de trein voorrijden. We zaten tweede klas en hadden daar toch een wat vooringenomen beeld van: smalle zitplaatsen en weinig beenruimte. Maar dat viel reusachtig mee. Sterker nog, in de tweede klas heb je meer beenruimte dan in de eerste klas van Beijing naar Pingyao omdat in de eerste klas een (voor ons langere westerlingen) nutteloos voetenbankje aan de muur of stoel vastzit. Kunnen wij nauwelijks onze benen op kwijt (dan zitten je knieen naast je oren). Het zou daarom best kunnen dat we een volgende keer alleen maar tweede klas stoelen boeken.

Onderweg weer veel landbouw gezien. We vermoeden dat hetgeen wij al eerder onderweg zagen iets van een graansoort is. Verder ook weer graven tussen de moestuinen en het akkerland. En dit keer ook velden waar lotussen gekweekt werden. Geen foto van kunnen maken (we reden net een tunnel in). Ook heel veel nieuwbouw en in aanbouw gezien. Wat wordt er in China toch veel gebouwd. De bouw ligt hier in ieder geval niet op zijn gat. De conductrice had al gezegd hoe laat de trein zou aankomen in Xi'an (13:12). En vlak voordat de trein het station van Xi'an binnen reed, kwam ze ons nog even waarschuwen. Hadden we niet om gevraagd en wij wisten waar we eruit moesten, maar niettemin erg aardig van haar.

We hadden de transfer al via het hotel geregeld en in de aankomsthal stond inderdaad iemand klaar met een naambordje. Wij achter hem aan hobbelen naar de auto in de parkeergarage. En al snel waren we op weg naar het hotel. En deze chauffeur gebruikte ieder vrij stukje weg. Je kunt een hoop van hem zeggen, maar hij benut de weg wel in de volle breedte (letterlijk). Dat vloog van links naar rechts en weer terug naar links. Maar zonder kleerscheuren kwamen we aan bij het hotel. Nog even ingecheckt. Was ook weer wat. Vraagt de receptioniste wel 3x of we zeker wisten dat we 3 nachten bleven. Eh, tja, we waren het van plan, maar nu je het zo nadrukkelijk vraagt, zijn minder nachten misschien wel verstandiger? :-) Waarom dat zo vaak gevraagd werd weten we niet, maar we begonnen ons bijna zorgen te maken. Maar ja, we blijven echt 3 nachten. De vouchers van het ontbijt zijn ook binnen en maar liefst voor 2 personen. Ja, we zijn ook met 2 personen maar als je een normale tweepersoonskamer boekt en je bent met twee personen, dan krijg je maar voor 1 persoon ontbijt. Als je een kamer boekt voor 2 personen met 2 tweepersoonsbedden, dan krijg je voor 2 personen ontbijt. We hadden het thuis al op internet gelezen en de logica ontging ons (en met ons vele andere gasten). Maar 3x2 ontbijtjes dus.

Na het inchecken alvast de transfer van het hotel naar het station geregeld. Dan is dat maar vast klaar. En daarna naar de kamer om de spullen te droppen. Nog even wat gedronken en uitgerust en zijn daarna de buurt maar eens verkennen. Het hotel zit aan een straat met allemaal restaurantjes, omkomen van de honger doen we niet. Omdat we toch in de buurt waren, gelijk maar even geld gepint voor morgen (Terracotta leger!). En via de andere kant van de weg zijn we weer teruggelopen. Het bleek dat er geen nachtkastjes zijn op de kamer. We hebben een prachtig opklapbaar krukje gekocht (20 Yuan en natuurlijk afgedongen) waar Cees zijn C-pap op kan zetten. Mooi roze en past perfect bij zijn nieuwe pillendoosjes :-) .

We hadden al verschillende restaurantjes onderweg gezien en daar hebben we er vanavond eentje van uitgekozen. Natuurlijk een kleine taalbarriere. Hun Engels is afwezig en ons Chinees veel te minimaal om je wensen duidelijk te maken. Maar we kwamen een heel eind. Probeerde de ober ons Kung Po aan te smeren. Gelukkig wist Conny dat die vaak nogal pittig is, dus nee bedankt. Aan de eigenaar van het restaurant duidelijk gemaakt dat we niet van erg pittig eten houden en hij was het met ons eens, dan moet je de Kung Po niet hebben. Dus de zoetzure varken besteld, met een gerecht dat uit varkensvlees, rundvlees en kip bestond en broccoli met gemalen knoflook. En wat schetst onze verbazing, komt die gozer toch met een schaal Kung Po aanlopen. Had hij het toch op de bestelbon gezet. Nou, dat was niet de bedoeling dus vriendelijk geweigerd. Kwam er later nog een ander even checken of we nu alles hadden wat we wilden bestellen. Ja, nu hadden we inderdaad alles wat we besteld hadden. En het smaakte prima! En weer een tevreden klant verlaat het pand. Na het eten zijn we nog even de andere kant op gelopen om te kijken wat daar te vinden was.
Blijkt er een winkelcentrum te zitten en nog meer restaurantjes. En een prachtig uitzicht op de Trommeltoren van Xi'an. Die gaan we overmorgen maar eens bekijken.

Morgen worden we om 8 uur opgehaald voor de tour naar het Terracotta leger. Daar heeft Conny inmiddels zo'n voorstelling van, dat kan eigenlijk alleen maar tegenvallen. Daarna gaan we nog naar de stadsmuur en we begrepen dat de gids daarna nog even naar de moslimwijk wilde. Maar dat laatste gaat er ons kennende (en ons reistempo kennende) vermoedelijk niet meer van komen. De weersverwachting voor morgen is in ieder geval soortgelijk als vandaag, zo'n 29 graden en half bewolkt/half zonnig. Dat kon wel weer eens een warme dag worden...