En we zijn weer terug!

Vandaag is dan toch echt de dag van vertrek aangebroken. Gisteravond hadden we de koffers al zo goed als klaar en vanochtend was er dan ook niet veel meer te doen dan opstaan, aankleden, ontbijten en de laatste dingetjes nog even inpakken. We werden om 8 uur opgehaald en zaten om 07:45 al klaar bij de receptie van het hotel. Uitchecken was ook zo gepiept. En om 8 uur komt inderdaad de chauffeur voorrijden. Een prima chauffeur maar met enig gebrek aan ruimtelijk inzicht. Daarom heeft Conny de koffers maar in de kofferbak gelegd (hij kreeg ze er niet in, terwijl het volgens ons dezelfde chauffeur was als op de heenweg vanaf het vliegveld). Zelfde auto, zelfde koffers. Als het toen paste, moet het nu nog passen.

De rit naar het vliegveld verliep ook redelijk voorspoedig. Files zijn er altijd rondom Beijing, maar het viel mee. En toen vond knakker het nodig om ons in de parkeergarage eruit te laten i.p.v. zoals afgesproken/verwacht/gebruikelijk bij de vertrekhal. Dus maar met de lift omhoog en een stukje lopen. Eenmaal in de vertrekhal werden we direct gecontroleerd op explosieven. Daarna richting bagagecontrole.

We hadden natuurlijk het nodige kookgerei gekocht waaronder inderdaad een inklapbaar mesje en een groot hakmes. Ze zaten dan wel in de koffers, maar we hadden eigenlijk verwacht dat de scan zou gaan piepen en dat we de koffers moesten openen en uitleggen wat het was.
En in het ergste geval dat we het moesten achterlaten. Maar dat viel gelukkig mee. Toen hebben we de bagage maar ingecheckt. En ook hier geen alarm. De assistentie was inmiddels ook gearriveerd en Cees werd met de rolstoel door douane geleid en naar de gate gebracht. Douane blijft natuurlijk altijd een dingetje, maar ook dat viel dit keer mee. Ja, je moet je halve handbagage weer uitpakken en na controle weer inpakken, maar dat is normaal.

Eenmaal aangekomen bij de gate besloot Conny de laatste Yuan's maar eens op te gaan maken in de shops. Je krijgt er in Nederland toch zowat niets voor terug of in ieder geval tegen een hele ongunstige wisselkoers, dan gaat er meestal nog provisie af en al met al hou je er weinig van over. Dan maar beter nog wat laatste souvenirs inkopen. En toen werden we opgehaald om aan boord te gaan. En weer mocht Cees met de rolstoel als eerste. Dat was wel erg fijn. Anders moet je daar tussen de andere passagiers heen manoeuvreren en door dat vliegtuig heen strompelen. Klimmend over handbagage en balancerend langs passagiers. Maar niets van dat al. De plaatsen waren snel gevonden en de bagage kon goed opgeruimd worden in de bagagevakken. Het viel ons al op dat er best weinig mensen zaten te wachten bij de gate. Het was weliswaar drukker dan vorig jaar op de terugweg, maar ook nu zat het vliegtuig lang niet vol. Alles ging voorspoedig totdat we allemaal goed en wel in de gordels zaten en we naar de vertrekbaan zouden gaan. Roept de gezagvoerder op een gegeven moment om 'zoals u merkt staan we nog steeds stil'. Dat hadden we inderdaad gemerkt. Bleek dat de luchtverkeersleiding wat moeite had om alle vliegtuigen te laten vertrekken en te laten binnenkomen. Het was blijkbaar nogal druk met vliegtuigen. Volgens de gezagvoerder hadden we 'nog 6 vliegtuigen voor ons' en zou het 'een kwartiertje' duren. Nou, dat was dan een 'Beijing kwartiertje' want uiteindelijk zijn we een uur later dan gepland vertrokken. Onderweg weinig turbulentie gehad en we konden ook andere plaatsen uitkiezen.

Nu hadden wij bewust onze plaatsen gekozen, maar Cees besloot dat hij toch liever een rij naar voren zat. Nou, dat was geen probleem. En toen had Conny dus een rij met 4 stoelen voor zich alleen. Ook prima :-) . Gek, maar dat maakt toch best een verschil hoe je een vlucht ervaart. Op de heenweg vonden we het beiden echt niet tof en op de terugweg ging het eigenlijk prima. Conny had nog 77 Yuan over en heeft daar 2 blikjes KLM stroopwafels voor gekocht (76 Yuan), tja, je moet iets :-) . Stroopwafels komen wel op en voor de blikjes vinden we ook wel een bestemming.

Tegen 15 uur kwamen we aan op Schiphol. De assistentie stond al klaar en we waren al snel bij de bagageband. En ook de koffers kwamen er al snel aan. Codewoord van vandaag was dus: snel. We hebben onderweg nog wat lopen keuvelen met de dame van de assistentie die erg vriendelijk en behulpzaam was. Ze is meegelopen naar de taxistandplaats. Daar werd door de Marechaussee de handbagage van iemand gecontroleerd. En dan merk je toch wel dat mensen wat nerveus worden. De dame van de assistentie ook. Laten we maar even wat verderop gaan staan zei ze, want ik weet niet wat ze zoeken. En toen iets later: laten we nog maar iets verderop gaan staan. Je merkt aan dit soort kleine dingen, of zoals die explosievencontrole in Beijing, toch wel dat reizen veranderd is. Ach, liever een keertje teveel gecontroleerd dan te weinig zullen we maar zeggen. En zolang het niet extreem privacy-overschrijdend is, kunnen wij er goed mee leven.

We hebben maar heel even op het busje van Hyatt Place hoeven wachten, iets van 10 minuten en toen waren we alweer op weg naar het hotel waar onze auto geparkeerd stond. We hoefden alleen maar even de parkeerkaart te laten verwerken en toen konden we alweer op de terugweg naar huis beginnen. We reden iets na 16 uur (vroeg!) weg bij het hotel dus vielen qua spits natuurlijk met onze neus in de boter. Maar toen we voorbij Almere waren (die Afsluitdijk durfden we nog niet aan) werd het al steeds rustiger en reed het lekker door.

Uiteindelijk hebben we er natuurlijk wel lang over gedaan maar zo rond 18:45 uur waren we dan toch weer in Leeuwarden. Uit gemak maar eten besteld (lekker makkelijk dat Thuisbezorgd) en ondertussen zijn we alvast met de koffers begonnen. Wassen doen we morgen wel. Nu eerst bijkomen van de reis (we zijn toch best een tikkie moe), eten en relaxen.

Ook dit keer hebben we een fantastische vakantie gehad. Veel gezien, veel gedaan, veel beleefd. Prachtige herinneringen opgedaan en nu kan het grote nagenieten beginnen!