Mooi en toch ook weer niet

Vanochtend na het ontbijt besloten om naar Pico del Teide te gaan. Met de kabelbaan naar (bijna) het topje van de 'hoogste berg van Spanje' zoals ze zelf zeggen. Eerst nog even 5 liter water gehaald bij de hotelwinkel en daarna in de auto op weg. Zoals veel wegen op Tenerife ook hier een haarspeldbochtenweg naar de berg. Onderweg veel mooie omgevingen en uitkijkpunten gezien. We zijn niet bij alle uitkijkpunten gestopt, de rest doen we wel op de terugweg. Echt prachtige uitzichten, rotsformaties en uiteraard veel lava-gesteente.

Eenmaal aangekomen bij de weg naar de kabelbaan een drukte van belang, echt niet normaal meer. Het was natuurlijk ook mooi weer en woensdag schijnt ook meestal wel een drukke dag te zijn, maar toch. We hadden nog geen kaartjes gekocht. We hadden ons voorgenomen om 'Fast Track' kaarten te kopen omdat je dan - volgens de website - niet hoeft te wachten en niet in de rij hoeft. Daar komen we later nog even op terug (gromgrom). Maar nergens een parkeerplaats te vinden (behalve als je een roteind wilt lopen), dus wij een stukje naar 'Parador' om daar even rustig te eten, de kaartjes online te kopen (want 'Fast' Track kaartjes kon alleen online) en even een sanitaire stop te maken. Zo gezegd, zo gedaan, kaartjes gekocht, lunchje gekocht en toiletje gepleegd. En toen tegen 14:30 op weg naar de top zodat we 15:10 met de gondel mee konden en nog genoeg tijd hadden om een parkeerplaats te vinden. Dat laatste was geen probleem, vlak bij de ingang was een parkeerplaats vrij. We waren natuurlijk veel te vroeg, want je hoeft je pas om 15:00 uur te melden. Wat wij dan ook braaf deden. Of we maar even achteraan wilden sluiten. Eh, oke. Maar dit zijn die 'Fast Track' kaartjes van jullie waarmee we niet hoefden te wachten en in de rij hoefden. Ja, maar die kaartjes hadden ze allemaal. Wat natuurlijk niet waar was, want bijna niemand had ze digitaal of uitgeprint, en we zagen iedereen gewoon aan het loket kaarten kopen (wat volgens de website geen Fast Track kaartjes konden zijn, want dat kon alleen online). Al met al betekent '15:10' dus gewoon aansluiten en vervolgend een half uur wachten (wat we ook met gewone kaarten hadden moeten doen, want we waren opzettelijk op het rustigste moment gegaan). Conny had flink de p in aangezien ze er een bloedhekel aan heeft als er een mooi verhaal wordt opgehangen wat niet waar blijkt te zijn.

En ja hoor, om 15:40 konden we dan eindelijk met de gondel omhoog. Ritje van 8 minuten. Eenmaal boven waaide het enorm en was het een stuk kouder dan beneden waar het juist erg warm was. Het uitzicht was best mooi maar laten we eerlijk zijn, zo zijn er wel meer mooie uitzichten op de wereld (en nog wel mooier ook). Het was wel oke, maar niet super ofzo. We waren in ieder geval niet onder de indruk en eigenlijk vonden we het 't geld (€ 27 p.p.) niet waard. Conclusie: we hebben langer staan te wachten (zowel op de heen- als terugweg) dan dat we boven zijn geweest en met ons nog vele anderen (ook een stel Belgen die zich er met rokjes en slippertjes echt niet op gekleed hadden, stonden echt enorm kou te kleumen). Eenmaal beneden nog even wat in het winkeltje gekocht en toen in de auto gesprongen om terug te rijden naar het hotel. De route onderweg was dezelfde als de heenreis. Nog steeds dezelfde prachtige uitzichten en dezelfde mooie route.

Onderweg besloten we dat we net zo goed even ergens wat konden gaan eten. We hadden gisteren bij een restaurantje een schaal paella gezien en dat zag er wel lekker uit. Wij er naar toe. Restaurant dicht (natuurlijk...). Maar niet getreurd, er was een ander restaurant open en volgens de uitbater hadden ze vandaag een heerlijke visschotel. De keuze was snel gemaakt en inderdaad, de visschotel was erg lekker. Zalm, sardientjes makreel, mosselen en nog veel meer. Echt heerlijk! We hoefden geen toetje want Conny had een stukje terug een ijswinkel gezien en dat leek toch aantrekkelijker dan fruit (ja, ja ook ongezonder, what ever). Dus lekker een ijsje genomen en toen terug naar het hotel. Het internet werkt niet, dus uploaden wordt een probleempje, maar dat zien we later wel.

Wat we morgen gaan doen, weten we nog niet. We zien het wel (eerst maar eens kijken wat voor weer het wordt).