Een rondje West en Noord Tenerife

Gisteravond werden we nog verrast door een mooi vuurwerk in Los Gigantes. Lastig te fotograferen, maar toch maar een poging gewaagd :-) .

Vandaag zijn we maar eens op weg gegaan richting Tenogebergte en de plaatsen Santiago del Teide, Icod de los vinos en La Orotava. Zoals de meeste (niet snelwegen) op Tenerife ook dit keer weer voortdurend haarspeldbochtwegen. Das voor even nog wel leuk, maar op de terugweg had Conny het wel een beetje gehad. Maar bij het begin beginnen.

Zo tegen 11 uur zijn we vertrokken vanaf het hotel. De eerste plaats van enige grootte die we tegenkwamen was Santiago del Teide. Ook weer geen supergrote plaats, wij zouden het een dorp noemen. Even een beeld van een Guanche gefotografeerd en de plaatselijke kerk en daarna weer verder de route volgen. Onderweg zijn we bij verschillende uitkijkpunten gestopt, totdat we uiteindelijk in Icod de los vinos kwamen. Op zich best een leuk plaatsje. Veel toeristen, dus veel terrasjes, winkeltjes, wijnproeverijen, etc. Gewoon gezellige rumoer. In Icod de los vinos staat ook de drakenboom of drakenbloedboom (El Drago). De naam is ontstaan doordat het sap van de boom een bloedrode kleur heeft. Werd vroeger ook gebruikt voor kleurstof (voor bijvoorbeeld violen). De boom schijnt alleen op de Canarische eilanden voor te komen. En vroeger kwam hij veel vaker voor, tegenwoordig niet meer. Nou, 1 zo'n boom staat dus in Icod en is ook 1 van de grootste trekpleisters van de stad. Hij is enorm groot en staat er in ieder geval al zo'n 500 jaar. Gelukkig konden we de auto vlak bij de boom en het bijbehorende parkje parkeren, ondanks de drukte en de voorbereidingen van een festival dit weekend. Het stadje heeft veel steile wegen/paden, dus we zijn niet erg diep de stad in gedoken. We hebben even rustig door Icod heen geslenterd rondom het park, hebben nog wat souvenirs gekocht (en Cees een fles bananenlikeur die op Tenerife geproduceerd wordt) en daarna zijn we weer verder gereden richting de volgende bestemming: La Orotava.

La Orotava is volgens de reisgidsen en -beschrijvingen 'een prachtige authentieke en gezellige stad bekend om zijn houten Canarische balkons'. Nou dat van die houten balkons klopt wel, die zijn ook mooi. Dat van die gezelligheid en authenticiteit, dat viel wel wat tegen. De stad was uitgestorven. Nu was het natuurlijk inmiddels ook zaterdagmiddag dus dan zijn de winkels buiten echte toeristengebieden vaak gesloten, maar er liepen ook weinig locals. Eigenlijk liep er niemand alleen hier en daar wat toeristen die - je raadt het al - vooral de balkons aan het fotograferen waren. Er was nog een bruidspaar bij de kerk maar die mochten beslist niet gefotografeerd worden (as if!). Dus eigenlijk waren we al vrij vlot uitgekeken op La Orotava. Vermoedelijk is het voor en tijdens processies wat leuker om te bezoeken, nu vonden we er eigenlijk niet veel aan. Ze hebben er trouwens wel lekker ijs. Daar hebben we maar even een toefje van besteld en op een bankje opgegeten. En daarna zijn we weer teruggereden. Uiteraard weer dezelfde route en dezelfde haarspeldbochten. En nu had Conny het - na zo'n 5 uren onderweg waarvan zo'n 3,5 in de auto rijdend - het wel gehad. Je zou er kramp in je voeten, enkels en benen van krijgen...

Bij het hotel hebben we heerlijk op het balkon gezeten en van het zonnetje en (ja, nog steeds) van het uitzicht genoten (dat blijft fantastisch). Rond etenstijd zijn we naar de haven gegaan waar we 'mixed paella' gegeten hebben. Was heerlijk. Lekker koel drankje erbij. Nog even wat boodschapjes gedaan bij de Lidl en nu op het balkon aan het genieten van de zonsondergang. Het is nog heerlijk warm en de deet houdt de muggen fijn op afstand. Wij zingen het hier nog wel even uit...

Morgen zullen we ongetwijfeld weer iets ondernemen, we weten alleen nog niet wat :-) . Het is morgen Conny's verjaardag, dus het wordt in ieder geval feest!