Een botanische dag

De bedoeling was dat we vandaag naar den Gamle By gingen in Aarhus. En feitelijk zijn we daar ook naar toe gereden. De rit heen ging voorspoedig. Onderweg zijn we nog bij een (particuliere) kweker gestopt want we hadden gezien dat hij tomatenplanten had vanaf 5 kronen. Nou, 5 kronen hebben we niet gezien, maar 14 kronen per plant is ook niet verkeerd. Beetje spelen op zeker, aangezien we niet weten hoe onze eigen gekweekte tomaten er bij staan als we terugkomen van vakantie. En anders hebben we een extra tomaat (bij de meer dan 8 soorten die we zelf al gekweekt hebben x 3 :-) ). Tegen 12 uur waren we bij de parkeerplaatsen van den Gamle By. Nou, 12 uur was te laat... Er was geen vrij parkeerplaatsje meer te vinden. We wisten van te voren niet zeker of we er nu wel of niet al een keer geweest waren (inderdaad, schandalig). Toen we eraan kwamen rijden en het zagen, wisten we dat we er al een keer eerder waren geweest. En aangezien er geen parkeerplaatsen vrij waren in combinatie met de drukte binnen besloten we om maar niet naar den Gamle By te gaan. Het is vandaag Hemelvaartsdag en ondanks dat dit geen officiele nationale feestdag is, zijn verschillende scholen wel gesloten en dat was aan de drukte ook goed te zien.

Aan uitstapjes geen gebrek en we besloten om naar de botanische tuin in Aarhus te gaan. Parkeren kon vlakbij de ingang (ja, die waren dan wel weer vrij :-) ). En we hadden op internet al gelezen dat de gehele botanische tuin ook rolstoeltoegankelijk was. Er werd wel bij vermeld dat sommige paden wel wat steil waren, maar so far so good.

Allereerst zijn we naar de kassen gegaan. Je begint bij het Meditteraanse deel (Middelhavshuset) waar je verschillende planten ziet die je ook in je eigen tuin hebt (wij in ieder geval wel), zoals campanula etc. Daarna loop je door naar het woestijn deel (Ørkenhuset) waar je - logisch - allemaal cactussen vindt. De temperatuur loopt trouwens steeds ietsje verder op. Vervolgens kom in het tropische bergwoud deel (Bjergskovshuset). Laat het woord "berg' je niet misleiden want ook in de bergen kun je een tropisch klimaat hebben (bijvoorbeeld in Maleisie). Als laatste kom je in de tropische kas (Tropehuset) waar het echt warm is. En daar vind je dan ook allemaal tropische planten zoals bananen en kokospalmen etc. Er vliegen ook veel vlinders. Echt prachtig om te zien. We hebben ook nog even op een bankje gezeten bij de vijver met Victoria waterlelies en bananenbomen om ons heen.

Toen we de kassen goed bekeken hadden, zijn we richting winkeltje (koelkastmagneten :-) ) en restaurant gelopen waar we een sandwich hebben gegeten met cola (Cees) en een literkan ijswater (Conny). Die laatste is niet helemaal opgegaan, maar veel scheelde het ook weer niet.

Na de lunch zijn we naar de buitentuin gegaan. Eigenlijk is het een groot park waar een paar delen bij de botanische tuin horen en een ander deel vooral bedoeld is voor vermaak (picknick, spelletjes, barbecue). En dat mag ook allemaal. Je ziet dan ook overal op het gras mensen liggen. Zeker vandaag met meer dan 20 graden. Grappig genoeg zagen we dat de botanische tuin grenst aan de achterkant van den Gamle By :-) .

De terugweg ging een stuk beter dan gisteren. Geen files en gewoon lekker doorrijden. We zijn dan ook maar gewoon op de snelweg gebleven. Conny had tijdens een eerdere rit een tuincentrum gezien en het leek ons leuk om daar eens te kijken. Maar waar was dat ook alweer. Uiteindelijk bleek het toch verder weg te zijn dan gedacht, maar we hebben het gevonden en, uiteraard zouden we willen zeggen, ook het e.e.a. gekocht. Wat plantjes, wat attributen, wat zaad. We hebben (nog) geen logistiek probleem, maar dan moet er ook niet teveel bij komen :-) .

En nu zitten we lekker in de zon nog na te genieten van de dag. Zo nog even wat eten en morgen gaan we weer iets doen. Weten nog niet wat, maar dat komt wel goed :-) .