Wat een zand en wat een kunst!

Vanochtend moesten we uitchecken uit het huisje. De elektriciteit wordt in Denemarken apart berekend dus moet je de meterstand doorgeven. De beginstand geeft de verhuurder door, de eindstand vul je zelf in. En al vanaf aankomst hadden we onze twijfels bij de beginstand die op het formulier stond. Want wij zagen op de meter, hoewel erg wazig, toch echt 5 cijfers staan en op het formulier stonden er maar 4. Daarom hebben we maar onze eindstand doorgegeven en achter de beginstand op het formulier een 0 gezet. Bij het kantoortje van Novasol bleek dat zij de standen digitaal kunnen zien. De dame bij de receptie heeft het gelijk nagekeken en onze stand klopte met wat zij in het systeem zag en de begin stand bleek niet op een 0 maar op een 2 te eindigen. Dat scheelt weer 2 kWh :-) . De rekening daarvan krijgen we met een 2 tot 3 weken. We zien wel. Zou niet meer dan 15 euro mogen zijn en anders trekken we wel aan de bel. We weten ook niet of er iets wordt berekend voor het gebruik van internet. Het stond nergens aangegeven maar als dat zo is dan hopelijk niet per MB, want met de Netflix die we gekeken hebben 's avonds, kon dat nog wel eens in de papieren gaan lopen :-) . Nou, ook die discussie gaan we dan wel aan.

Na het uitchecken nog even getankt. Dat rijdt hier toch zuinig! Normaal gesproken rijden we zo'n 600-650 kilometer op een tank, nu zaten we al op 800 en de tank was nog niet eens leeg! Als we doorgereden waren, dan waren we op vermoedelijk zo'n 900 kilometer op 1 tank uitgekomen. Das de moeite... Maar ja, je rijdt vooral over B-wegen waar je 80 mag en dat rijdt nu eenmaal zuiniger dan korte ritjes in de stad of 120/130. Toen we getankt hadden, zijn we naar Søndervig vertrokken waar we de zandsculpturen gaan bekijken. Ging lekker vlot. Geen files. Sterker nog, nagenoeg geen verkeer op de weg. Net na half twaalf kwamen we aan en de navigatie bracht ons tot op de meter nauwkeurig bij de ingang. Er was een mooi parkeerplekje beschikbaar en toen naar de kassa. Het was volgens de website rolstoelvriendelijk. En we durven het bijna niet te zeggen, maar ook hier bleken zij een ander beeld te hebben van rolstoelvriendelijk als wij. Misschien met een normale rolstoel (maar we zijn ervaringsdeskundigen zeg maar, dus wij geloven daar niets van) maar met de reisrolstoel was het zeker niet rolstoelvriendelijk. Nu was het terrein te overzien qua afmetingen. Cees heeft rustig gelopen en op een gegeven moment in de rolstoel gerust tijdens ons bammetje.

Het thema was "Zeeleven" dus de zandsculpturen hadden allemaal iets met de zee of het leven in de zee te maken. En wat een kunstwerken! Echt prachtig om te zien. Er was een hele lange rondlopende wand gemaakt die volledig voorzien was van sculpturen en dan stonden er nog losse sculpturen in het midden van de halve cirkel. Wat een gedetailleerd werk en hoe lang moeten ze hier wel niet mee bezig zijn geweest! Walvissen, octopussen, walrussen maar ook Spongebob, alles hadden ze gemaakt. Zo knap! We hebben er toch wel een tijdje doorgebracht, er was zoveel te zien.

Nadat we de zandsculpturen hadden bekeken, zijn we het dorpje maar eens gaan verkennen. Het is te vergelijken met Callantsoog op een zomerdag met ongeveer net zoveel Duitsers. Je hoorde meer Duits dan Deens :-) . We zijn door de hele straat gelopen. Onderweg nog een ijsje gegeten (ja, bindt de kat dan ook niet op het spek! :-) ). En nog een souvenirtje gekocht (een keramieken paddestoel voor in de tuin van Conny). Het was ook hier in Denemarken erg warm met een stralende zon en strakblauwe lucht. Even rusten in de schaduw was daarom geen overbodige luxe. We hebben dan ook verschillende keren even rustig gezeten en alles eens goed bekeken.

Net na 14 uur waren we weer bij de auto en zijn we naar het hotel gereden. Dat was maar een kilometer of 6 van het dorpje af. Het zijn appartementen. We kunnen daarom zelf "koken" (lees: blik open trekken) en hebben een koelkastje etc. Nadeel is dat je eigenlijk je eigen bedlinnen en handdoek moet meenemen. Dat zat al in de auto en we hadden geen zin om dat allemaal weer uit te pakken. Maar gelukkig kun je het ook huren en dat hebben we gedaan. Scheelt morgen ook weer. En nu zitten we (al een tijdje) aan ons tafeltje buiten lekker in de schaduw te genieten van het weer. De buren waren aan het barbecueën en hadden teveel vlees. Of wij soms wat worstjes wilden. Conny kreeg weer visioenen van Finland dus heeft hartelijk bedankt, Cees vond het onbeleefd om te weigeren en heeft dus maar een paar worstjes verorberd. Toch aardig van ze. De plantjes hebben we voor de veiligheid maar even uit de auto gehaald en die staan nu in de badkamer. Veel te warm in de auto. Het draadloos internet werkt ook hier weer prima (overal in Denemarken trouwens) dus ook vanavond behoort Netflix weer tot de mogelijkheden :-) .

Morgen is dan toch echt de laatste dag aangebroken. Of liever: de dag van de terugreis. Het wordt een wat langere rit en vooral het deel in Duitsland zal wel weer moeizaam gaan. Maar ach, we hebben de hele dag de tijd en zo stellen we alle verplichtingen bij thuiskomst ook weer lekker uit. We gaan het heerlijk rustig aan doen :-) .