Met de stoomtrein mee

Vandaag vroeg gewekt door een sirene vlak in de buurt. We hebben het vermoeden dat het park in de buurt is van een ambulancecentrale aangezien je best veel sirenes hoort. En die van vanochtend dus om 07:15. Nou, das voor de vakantie toch nog wel wat aan de vroege kant en we zijn daarom nog maar even blijven liggen. Op een wat normalere tijd zijn we opgestaan, broodje gegeten en op basis van het weer gekozen om met de stoomtrein mee te gaan. We hebben van te voren al allemaal uitstapjes bedacht en kijken per dag waar we zin in hebben en waar het weer een beetje oke is. En dat was vandaag in Porthmadog.

Conny heeft eerst nog even gebeld met het treinstation of er nog wel kaarten waren, want het is zo'n 1,5 uur rijden en das een beetje zonde om bij het station aan te komen om vervolgens tot de ontdekking te komen dat er geen plek meer is. Maar de dame aan de telefoon zei dat er nog genoeg kaarten waren en dat die echt niet meer allemaal verkocht zouden worden die dag en dat we dus gerust konden komen. Iets na 10 uur stapten we in de auto om eerst even langs de receptie te rijden. We hadden vooraf namelijk een e-mail ontvangen dat vanwege het niet open zijn van een aantal faciliteiten we een voucher van 50 pond kregen om te besteden in de bar. En die voucher hadden we niet gehad. Niet zo'n probleem natuurlijk, maar we zijn toch maar even polshoogte gaan nemen. En inderdaad, we hebben nu 5x 10 pond aan vouchers gekregen die we in de bar op het park kunnen gebruiken, maar ook bij het park dat hun "hoofdkantoor" is. En we kregen gelijk kaartjes zodat we ook van alle faciliteiten daar gebruik konden maken (zwembad etc.). Nou, dat is fijn. Of we er gebruik van gaan maken, weten we nog niet, maar fijn dat het kan. Al met al heeft het wel even geduurd en rond 10:30 vertrokken we richting Porthmadog.

Het eerste helft van de route was - zoals veel hier - een flinke slingerweg met smalle weggetjes tussen de weilanden door. Inclusief overstekende eenden... Erg pittoresk maar het schiet voor geen meter op. En dat is op de terugweg nooit een probleem, maar als we naar een attractie toe gaan, is het wel prettig als dat wat vlot gaat. Onderweg ook maar even getankt voor de zekerheid, aangezien alleen het laatste streepje nog maar brandde. Bij nader inzien geen geld gepind (sure, wij gaan echt wel geld pinnen tegen een koers van 1,21! De koers staat nu op 1,09, die is gek!). En zo rond 12 uur kwamen we aan bij het station van Porthmadog. Er waren geen invalideparkeerplaatsen meer over, maar Cees kon natuurlijk wel afgezet worden. De parkeerwacht heeft Conny naar de dichtstbijzijnde parkeerplaats gedirigeerd en daar was plenty ruimte. Stukje lopen en over de brug en je bent er. Conny had al even de kaarten gekocht tijdens het "laden en lossen", dat was ook geregeld. En toen wachten op de trein. Het aangename maar even met het nuttige verenigen en een broodje gegeten bij Spooners, de stationsrestauratie.

Ondertussen was de trein al aangekomen bij het perron. We hadden eerste klas kaarten en bij het kopen van de kaarten werd gevraagd of we in de "observatory carriage" wilden zitten. Nou, das prima. Dat bleken dus hele comfortabele stoelen te zijn die in de coupe zitten met hele grote ramen waar je een prachtig uitzicht hebt. Dat was niet verkeerd. De locomotief zat aan de andere kant van de trein (we reden dus achteruit), maar dat maakt niets uit, aangezien de locomotief op de terugweg voor onze coupe kwam. Onderweg prachtige uitzichten gezien op Snowdonia National Park en leuke dorpjes en weilanden. Ook een paar mooie watervallen gezien. Na ongeveer een uur en een kwartier kwamen we aan op het station Blaenau Ffestiniog, de eindbestemming van de trein. Daar zijn we ongeveer 20 minuutjes gestopt terwijl ondertussen de locomotief bijgevuld werd en gerangeerd. En zo rond 15:05 vertrok hij weer terug naar Porthmadog. Zelfde route natuurlijk, maar met uitzicht op de stoomlocomotief. En een wel heel beweeglijke mevrouw die voortdurend bewoog, bukte, ze ging nog net niet op haar kop staan. Dat heeft de nodige foto's en films gekost... En de machinist had Cees steeds te pakken door de fluit te gebruiken als Cees net de camera had uitgezet :-) .

Onderweg komt er zowel op de heenweg als de terugweg iemand langs die jouw bestelling opneemt. Geen grote maaltijden uiteraard, maar drankjes, snacks, snoep, ijsjes, kleine dingen zeg maar. Op de heenweg hebben we wat te drinken en cake genomen. Op de terugweg niets. En ze kwamen langs met een gids waarin alles stond over de trein, de stations, de geschiedenis etc. Ook maar gekocht, is een leuk aandenken. Net na 16 uur kwam de trein weer aan in Porthmadog. We zijn nog even wat souvenirs gaan kopen (ja, ook weer de koelkastmagneten :-) ) en hebben ter afsluiting nog wat gedronken bij Spooners. Conny is vervolgens de auto gaan halen en daarna op weg terug naar Rhyl. Onderweg zijn we nog gestopt bij een Spar (die zie je in Nederland niet veel meer) om wat kleine boodschappen te halen. En daarna weer verder. Terugweg was uiteraard dezelfde slingerweg als heen. Conny was in Rhyl nog even afgeleid door "Gele mini arcade" (huh?) en mistte pardoes de afslag waarna Cees droogjes vroeg "ging dat wel goed daar?". Eh, nee, ging niet goed. Maar aangezien we nu de coördinaten van het park in de navigatie hebben staan, is het nu probleemloos te vinden.

En nu zitten we van een cup a soupje te genieten terwijl het eten staat te pruttelen. Morgen gaan we uiteraard weer wat ondernemen, we laten even afhangen van het weer wat dat gaat worden. Vandaag zat het weer flink mee met mooie zonnige perioden en zo nu en dan bewolkt. Wat het morgen brengt, zien we vanzelf...