En dagje Liverpool

Vandaag zijn we weer naar Liverpool gegaan. We hadden de vorige keer alleen het Beatles museum en de Beatles tour gedaan, voor de andere dingen hadden we geen tijd meer. Vannacht had het weer flink geregend en ook gehageld. Voor vandaag was er in Liverpool 's ochtends zon voorspeld en vanaf een uur of 13 bewolkt, beetje zon en beetje regen. Nou, die voorspelling kwam niet helemaal uit. Vanochtend toen we heen reden regende het (behoorlijk) en toen we de auto uit stapten, begon de zon te schijnen. Dat was (deels) dus andersom, maar dan wel gunstiger voor ons. We kwamen weer door de tunnel, Conny had het geld al klaargelegd en Cees had het netjes in de mand gedeponeerd. Daarover later meer. De auto hadden we bij Albert Dock zo dicht mogelijk bij de sightseeing bus geparkeerd zodat Cees zo min mogelijk hoefde te lopen en we niet met de rolstoel bus in bus uit hoefden te sjouwen.

De bus kwam er net aan rijden en we konden zo instappen. Gezien onze vorige ervaring van Cees in combinatie met bus in Malaga, leek het verstandiger om beneden te gaan zitten. Daarover later meer... We hebben eerst de rit in zijn geheel gedaan, toen nog een keertje boven (want het leek goed te gaan met Cees in de bus). We hebben van alles gezien. De kathedralen, het Cunard gebouw, de Royal Liver Building, het Hard days night hotel, de poort naar Chinatown, etc. etc. Toen de tour weer bij halte 1 was en opnieuw zou beginnnen zijn we beneden gaan zitten omdat we ook met Mersey ferries mee gingen en dat was stop 2. We hadden combinatiekaartjes gekocht en de boottocht zat erbij in. Ach, was best grappig en we kunnen zeggen dat we over de rivier de Mersey hebben gevaren, maar voor ons hoeft het niet nog een keer. Het is handig als je naar de overkant wilt in verband met die onderzeeër of dat space-gedoe, maar daar gingen wij toch niet naar toe. Heel veel meer is het niet. Buiten staat wel een beeld van de Beatles. Staat er pas een jaar schijnt. Als je in Liverpool bent, kun je niet om de Beatles heen, ook al zou je willen :-) .

De loopplank op lopen vanaf de boot bleek toch wat te hoog gegrepen voor Cees, daarom zijn we eenmaal boven aangekomen naar het Fab4 Cafe geweest om wat te eten. Cees had pech want ze hadden geen soep meer (we kunnen inmiddels al niet meer spreken van een "milde" verslaving). Maar de hamburger was ook prima. Typisch broodje maar wel lekker. En daarna nog even naar de Beatles shop beneden. Hmmm, dat was anders dan verwacht. Maar boven was er nog eentje, even boven kijken. Hmmm, dat was anders dan verwacht. We hebben dus niet veel gekocht. Uiteraard een koelkastmagneet en in het Fab4 Cafe twee bekers met een rietje. Maar goed dat we daarvoor de heisa bij de andere Beatles shop (een aantal hoge treden) niet voor hebben aangehaald. Cees had niet veel zin om naar het tweede deel van het Beatles museum te gaan, wat in het Mersey Ferries gebouw zit en had nogal last van zijn heup, dus hebben we dat maar overgeslagen. Conny heeft deel 1 van het Beatles museum gezien en dat is al mooi meegenomen.

Vervolgens heeft Cees buiten even gerust en zijn we daarna richting bushalte gelopen om weer met de bus terug te gaan naar Albert Dock. Dit keer maar veiligheidshalve beneden gaan zitten. Nou, dat maakt dus ook geen bal meer uit. De buschauffeur stuurt de bocht om en Cees dondert van de stoel af. Tja, vraag niet hoe dat kan, de hele bus bleef netjes op zijn stoel zitten behalve Cees. Maar Cees leek er zelfs nog het meest beduusd over. Ach, de een spaart buitenlandse postzegels, de ander valt graag in het buitenland :-) .

De terugrit ging wat langzamer dan de heenrit. Dat kwam deels omdat er files waren en deels omdat Cees besloot om de 2 pond tol die Conny had klaargelegd niet IN de mand maar VOOR de mand te gooien. Op de grond. En dan hebben we het niet over een basket die op 5 meter hoogte hangt. Ja, de betaalautomaat zit aan de rechterkant in verband met de bestuurdersplek in het VK. Maar als je je hand gewoon uit het raam steekt, dan zit je als het goed is boven de mand. Ook hier weer, hoe het kan, vraag het niet. Conny had nog express een 2 pond muntstuk gedaan, daar kon immers weinig mee mis gaan. De tol kostte dus 4 pond i.p.v. 1,70. Voor de rest onderweg wat opstoppingen gehad en rond 18:30 waren we weer in het huisje.

Morgen wordt een reisdag en vertrekken we van Rhyl naar Pendine. Dat is nogal een ritje van Noord naar Zuid Wales dus het worden geen uitgebreide bezienswaardigheden onderweg. Hopelijk niet al te veel files en de weersverwachting zegt dat het een aardige dag gaat worden. Hopen dat ze gelijk krijgen.