Brecon Beacons en whisky

Vanochtend hebben we uitgeslapen. De bedden in deze caravan zijn niet zozeer beter, maar in ieder geval wel breder. En dat slaapt toch net wat comfortabeler. En daarom hebben we het er maar van genomen. We hadden wel wat op het programma staan, maar daar hoefden we niet perse vroeg naar toe. Na een rustig ontbijtje zijn we vertrokken naar Penderyn om daar naar een whisky stokerij te gaan. Hoewel het vannacht - uiteraard - weer geregend heeft, scheen vanochtend de zon. En dat is nagenoeg de hele dag zo gebleven (met de nadruk op "nagenoeg").

Zo tegen 13 uur kwamen we aan bij de whisky stokerij. Het bleek dat er om 15 uur een tour was waar wij aan mee konden doen. Nou, dat kwam mooi uit. Alvast maar de kaartjes gekocht en toen zijn we op weg gegaan naar Brecon Beacons National Park. En dat was een prachtig park. Mooie heuvels, verre uitzichten, schaapjes en paarden langs (en op) de weg. We hebben onderweg de ettelijke stops gemaakt en ook de nodige foto's gemaakt en gefilmd. Na een tijdje zijn we naar het bezoekerscentrum gegaan. Nou ja, dat was de bedoeling. Maar alleen het verkeersbord was in het Engels. De bewegwijzering naar de afslag voor het bezoekerscentrum was in het Welsh. Maar we hadden vrij rap in de gaten dat we die afslag hadden moeten hebben. Bij het bezoekerscentrum hebben we even geluncht. Cees had de tomatensoep met basilicum (is er een andere smaak? :-) ) en broodje ham en Conny had de baguettes met ham en coleslaw. Smaakte prima. Na de lunch zijn we rustig weer terug gereden naar Penderyn voor de whisky tour.

De whisky tour ging door de stokerij heen en vereiste dat je trappen op ging lopen enzo. Dat kon Cees niet, daarom zijn we met de rolstoel in een videoruimte gezet waar je uitzicht had op de stokerij en via een DVD het hele proces kon volgen. Het is natuurlijk niet hetzelfde als bij de ketels staan en de geuren te ruiken, maar het komt in de buurt. Gelukkig hebben we in het verleden in Schotland al whisky stokerijen bezocht en weten we hoe het proces gaat. Na de rondleiding in de stokerij zijn we weer bij de groep gevoegd en werden de verschillende whisky soorten besproken. Daarna hadden we een proeverij. Omdat Conny geen alcohol drinkt, heeft Cees extra kunnen proeven. En dat is ook vastgelegd op foto en film, Cees achter 5(!) glaasjes :-) . Cees vond de whisky "Portwood" die in vaten waar port in heeft gezeten het lekkerst. De "standaard" whisky vond hij het minst lekker. De "peated" Celt was ook wel lekker maar de Portwood bleef toch het lekkerst. Dat was dan ook meteen de duurste die ze hadden :-) . Maar je kunt beter iets kopen wat misschien duurder is maar die je het lekkerst vindt, dan iets wat dan wel goedkoper is, maar minder lekker. Een rib uit zijn lijf (zo'n beetje € 65) maar het geld als het goed is wel waard.

En net toen we in de winkel stonden, begon het toch een partij te hagelen! Niet normaal. De straat werd helemaal wit, het leek wel winter. Het kwam echt met bakken uit de hemel. In eerste instantie hadden we zoiets van, we wachten wel even. Cees moet immers in de auto, de rolstoel, tassen etc. Dat kost wel wat tijd. Maar het leek er niet op dat het snel zou ophouden. Conny heeft daarom de regenponcho maar aangetrokken en is alvast begonnen met het inladen van de spullen terwijl Cees naar het toilet was. Alles in de auto gezet en de auto voorgereden zodat Cees nagenoeg droog in de auto beland is. Conny, van wie de schoenen niet heel erg waterdicht meer zijn, heeft de schoenen alweer voor de verwarming staan .

Op de terugweg heeft het eerst nog even geregend, maar hoe dichter we bij het park kwamen, hoe droger het werd en toen we er waren was het opgehouden met regen. Nog even een paar boodschapjes gehaald in de supermarkt. Cees had al voor de vakantie gezegd dat hij graag Fish & Chips wilde eten en op de hoek van het park is een tentje waar je dat kon krijgen. We hebben dus vanavond Fish & Chips gegeten. Cees met azijn en Conny zonder. Die kunnen we dus ook van het lijstje strepen.

Morgen zouden we naar de botanische tuin gaan, maar we kwamen er vanavond achter dat daar dit weekend een festival gaande is. Is natuurlijk smoordruk. We hebben besloten morgen even te gaan kijken en als het erg druk is (en dat zie je op het parkeerterrein al snel genoeg) dan rijden we door en gaan we maandag op weg naar het volgende vakantiepark. En als het rustig is, gaan we morgen.