De botanische tuin van Wales

Cees mocht vandaag kiezen en hij koos voor de botanische tuin van Wales vlak bij Carmarthen. Ondanks dat het daar waarschijnlijk druk zou zijn i.v.m. die evenementen die er dit weekend zouden plaatsvinden. Zo gezegd, zo gedaan. Opstaan, aankleden, ontbijten en de auto in op weg naar de botanische tuin. Maar eerst even geld pinnen. Nou, dat is makkelijker gezegd dan gedaan... Zie maar eens een bank te vinden die ook een geldautomaat heeft. De navigatie heeft wel POI maar bij de dichstbijzijnde plaats was de hele bank niet te vinden, in de hele straat niet. We besloten dat we dan eerst maar richting botanische tuin zouden rijden en daar in de buurt dan een bank zouden opzoeken. Vanaf de afslag van de tuin zijn we naar een stadje in de buurt gereden en naar de bank. Nou, die bank was er wel, maar die had dan weer geen pinautomaat. Andere bank ingegeven in de navigatie. En ja hoor, bank + geldautomaat. Het heeft even geduurd, maar de missie is geslaagd. En nu snel naar de tuin.

Het zou vandaag deels zonnig, deels bewolkt zijn dus prima weer om met een rolstoel heuvels op te lopen. Eenmaal aangekomen bleek dat het helemaal niet zo druk was en konden we een vrij plekje vinden voor de deur. Conny had, als "carer" voor Cees gratis entree en Cees is bejaard dus die krijgt ook korting. En voor € 7,95 mogen we vandaag en binnen 7 dagen nog een keertje naar de botantische tuin. Gaan we natuurlijk niet doen, 1x is genoeg. Maar de prijs is alleszins redelijk.

Eenmaal binnen zijn we eerst rustig naar de kas gelopen. Onderweg verschillende planten gezien die we zelf ook in de tuin hebben. Eenmaal aangekomen bij de kas zijn we begonnen met het Australische deel. Daarna Zuid Amerika. Toen even gestopt voor de lunch en daarna via Zuid Afrika naar de uitgang van de kas. We zijn nog de Wallace tuin in geweest waar heel veel verschillende soorten dahlia's waren. Daarna zijn we richting veld gelopen waar er een show bezig was met roofvogels. Hoewel we dit al vaker hebben gezien, blijft het heel indrukwekkend om te zien hoe snel en precies die vogels kunnen vliegen. Vervolgens zijn we heel rustig door de ommuurde tuin gelopen waar er ook een groentetuin was. Hmmm, sommige dingen staan er daar toch iets beter bij dan bij ons... We doen toch iets verkeerd :-) . We zijn ook nog in de vlindertuin geweest, maar heel eerlijk gezegd: dat was niet veel. Er vlogen wel wat vlinders rond en ze hadden daar een (letterlijke) poppenkast waar je de rupsen zag verpoppen wat natuurlijk wel leuk was om te zien. Maar dat was het dan ook wel. Daarna zijn we verder door de ommuurde tuin gelopen, langs de bijenkast (1 kast) en naar de Japanse tuin. In de winkel hebben we nog een stel "mixed hybrids" Kniphofia's gekocht en een zak tulpenbollen. En toen zijn we naar de uitgang gegaan.

Al met al hebben we ons prima vermaakt vandaag, maar eerlijk is eerlijk. Het is niet de mooiste kas die we hebben gezien, noch de mooiste tuin. Tuurlijk is er het e.e.a. inmiddels uitgebloeid, maar het was vooral heel veel van hetzelfde. Zoals gezegd, we hebben ons vermaakt, maar we hebben mooiere kassen en tuinen gezien in 't leven. Op de terugweg zijn we nog even gestopt bij een onbekende winkel (tuincentrum? bouwmarkt?) maar die was net gesloten. Blijkbaar sluit het op zondag hier om 16 uur. Het internet ligt eruit en als we nog even wachten, is onze bal ook nog lek :-) . Maar eens even contact zoeken met de helpdesk...

Morgen is een reisdag van Pendine naar Paignton en is Conny jarig!