Gaan met die banaan

Vandaag zijn we vertrokken voor een middelkorte vakantie naar Engeland in het algemeen en Cornwall specifiek. Vorig jaar waren we al een dagje naar Cornwall geweest en het leek ons wel leuk om daar eens wat langer te verblijven. Dus vandaag rond een uur of 9 in de auto op weg naar Duinkerke om vanaf daar met de boot naar Dover te reizen. Het was Hemelvaartsdag en het leek wel zondag. Echt enorm rustig onderweg. Totdat we bij Breda waren. File! Huh? Hoe kan dat nou? Nou ja, vol goede moed verder want op basis van onze ervaringen van vorig jaar verwachtten we nogal wat gedoe rondom Antwerpen. Nee, ervaringen uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst, maar je weet maar nooit. Dat hebben de mensen op de andere rijbaan ook gedacht, want daar stond tot ver in Belgie tot aan Breda echt een mega file.

Zo rond 11:30 uur waren we in Antwerpen en inderdaad... File. Maar niet zo erg als vorig jaar. Gelukkig kwamen we na Antwerpen ook nog in de file, dat heft het weer op. Zucht! En hoewel we eigenlijk wel even de benen wilden strekken besloten we toch om door te rijden. We hadden de boot van 18 uur gereserveerd, maar zoals het nu ging, zouden we in theorie de boot van 16 uur ook kunnen halen. En daarom reden we toch maar door. En jawel, om 14:45 reden we het terrein op van DFDS.

De man achter het loket was een tikkeltje knorrig. Gooide gelijk het raampje weer dicht, net toen Conny wilde zeggen dat dat ze bij de reservering had aangegeven dat er iemand bij was die slecht ter been was. Dus toen hij het raampje weer open deed om de ticket te geven, alsnog maar even gezegd. Moest 'ie weer opnieuw de ticket verwerken. Ja, dat is dan eigen schuld dikke bult. Nu met de juiste ticket (met daarop de juiste rijbaan) reden we naar de paspoort controle. En naar de bagagecontrole. Ging allemaal heel vlot. Alleen even de achterklep open en dat was het. En toen naar de juiste rijbaan. We stonden helemaal vooraan.

Op het scherm stond dat de boot van 16 uur een half uur vertraging had, maar al met al reden we zo 15:45 de boot op. De alarmlichten moesten aan zodat ze konden zien wie degene waren die op een gehandicaptenparkeerplaats bij de lift moesten staan. Er was nog een ander stel (niet zo snugger bleek later) en met ons 2-en stonden we op dek 5, bij de rode lift (niet onbelangrijk om te onthouden, als je je auto weer wilt terugvinden :-) ). We zijn maar gelijk naar boven gegaan en hebben een plekje in het Lighthouse Cafe opgezocht. Conny heeft nog snel even haar cocculine ingenomen, werkt als een trein! En iets na 16 uur voeren we weg uit de haven van Duinkerke. Die vertraging van een half uur viel reuze mee.

Zo tegen 18 uur Nederlandse en 17 uur Engelse tijd legden we aan in de haven van Dover. Snel van de boot af, we werden er niet uitgepikt bij de bagagecontrole (pfiew!) en op naar St. Margaret's at Cliffe. Dat is hetzelfde hotel/vakantiepark waar we vorig jaar ook geslapen hebben. Was niets mis mee en prijstechnisch niet onvoordelig. Er zit een restaurantje bij waar je wel heeeeel lang moet wachten op je eten, maar het eten prima smaakt en ook redelijk geprijsd is. We hadden gevraagd om een "twin room" wat achteraf een kamikaze actie bleek. De bedden staan namelijk op wielen en als je dan gaat zitten of je wilt afzetten om te gaan staan dan verschoof het bed. Levenslink natuurlijk. Dus alsnog maar de bedden tegen elkaar aangeschoven en de nachtkastjes tegen de bedden aangezet en toen was het goed. De kamer ernaast was een nogal luidruchtig stel met zo te horen een tienermeisje die duidelijk naar de film Pitch Perfect keek en ook nog meezong. Ach, beter zo dan de continue herrie en ruzies van de buren thuis. En vanaf een uurtje of 11 waren ze hartstikke stil. No problem. Morgen vertrekken we dan daadwerkelijk naar Cornwall. Wordt nog wel een flinke rit, letterlijk van Oost naar West door het Zuiden van Engeland.