Van Leeuwarden naar Folkestone

Wat ons vandaag toch is overkomen... Bij het begin beginnen. Vanochtend zijn we vroeg opgestaan en rond 08:30 hadden we alles in de auto en waren we klaar om te vertrekken. Het was in eerste instantie wat bewolkt maar hoe verder we kwamen hoe meer het opklaarde. Om 09:00 waren we bij Heerenveen en we reden probleemloos door tot Almere. Vervolgens Utrecht, Gorinchem, Breda. Nog steeds probleem- en vooral fileloos.

Dan komt dat vast in Belgie. En we reden zo door naar Antwerpen. Nou, Antwerpen staat garant voor files, daar komen we ongetwijfeld stil te staan. Antwerpen-Oost, Antwerpen-Centrum, Antwerpen-West, Antwerpen uit. Niets. Conny durfde niets te zeggen en Cees vroeg na een tijdje "we hebben Antwerpen toch al gehad?". Inderdaad.

Gent dan? Brugge? Oostende? De Panne? Nee, hoor, geen files, niets. En zo kwamen we zonder problemen bij de Franse grens. En toen waren we inmiddels zo dichtbij dat we er heel voorzichtig over durfden na te denken dat het misschien toch best wel eens mogelijk zou kunnen zijn dat we niet 1 boot eerder, maar 2 boten eerder konden nemen. Voor de zekerheid hadden we gereserveerd om 18:00 uur. Gezien het feit dat de vakanties afgelopen waren, het een maandag was. Het leek op dat moment slim. En iets over 13:00 uur reden we het terrein van DFDS in Duinkerke op.

De dame achter het loket deelde mee dat we om 16:00 mee konden, dat was gratis. Maar we konden ook 0m 14:00 mee, maar dan moesten we bijbetalen. Hmmm, lastige keuze. De bijbetaling was bijna net zoveel als de heen- en terugreis oorspronkelijk was. Maar ja, om nou 2,5 uur te moeten wachten was ook niet zo aanlokkelijk. Nou hadden we een keertje mazzel, laten we er dan ook maar gebruik van maken. Dus toch maar extra betaald.

En toen langs de douane. Nou, dat was nog wat zeg. Daar stond het bommetje vol. Twee loketten open en er was geen auto die bewoog. Inmiddels was het 13:25 en toen begon Conny toch wel een tikkeltje zenuwachtig te worden. Het zou toch erg jammer zijn als we lekker vroeg waren, bijbetaald hadden en alsnog de boot zouden missen. Maar er ging een derde loket open en toen ging al een stukje vlotter. We moesten baan 26 volgen en toen wij daar aankwamen, begonnen ze net aan boord te gaan. En er mochten maar auto's de boot op, maar wij niet. We hadden een plaatsje bij de lift aangevraagd en het begon er toch op te lijken dat we die misschien wel op onze buik konden schrijven. Misschien de hele overtocht wel? Maar het viel gelukkig mee. We mochten zo rond 13:45 de boot op en met wat op aanwijzing van de DFDS-man achteruitrijden konden we de auto prima bij de lift parkeren. Op naar boven naar het restaurant. Een mooi plekje bij het raam gevonden en toen Conny nog even snel naar het toilet ging (daar was eerder geen tijd voor geweest, het ging allemaal zo snel ineens) begon de boot al te varen. Bij aankomst in Dover zagen we de beroemde white cliffs al prachtig in de zon liggen. Fijn! De vakantie gaat nu echt beginnen!

We hadden een hotelovernachting in Folkestone gereserveerd. Dat was ook nog wat. We waren van plan geweest om weer naar St. Margaret's at Cliffe te gaan, maar Conny was door omstandigheden een beetje laat met het reserveren van de boot en toen bleek de boot op de gekozen datum helemaal vol te zijn! Een dag eerder (zaterdag) was belachelijk duur met zo'n 200 euro enkele reis en daarom maar op maandag gegaan. De hotels waren wel allemaal geboekt maar die moesten nu natuurlijk deels omgeboekt worden. Kostte even wat hoofdbrekens maar uiteindelijk gelukt. En daarom werd het Folkestone in plaats van St. Margaret's. En om 16:20 Nederlandse tijd waren we al bijna in Folkestone! Hadden we de boot van 16 uur genomen, dan waren we nog maar 20 minuten onderweg geweest.

Eenmaal aangekomen bij het hotel ingecheckt. Ging lekker vlot, 2 handtekeningen en een beschrijving van de auto en that's it. We hebben even lekker gerelaxt op de kamer. Vanaf 18 uur kon je in het hotel eten en dat hebben we dan ook maar gedaan. En nu zitten we wat televisie te kijken (KPN ITVonline werkt voor geen meter, weten niet of het probleem bij KPN zit of de internetverbinding) maar we hebben internet en kunnen Netflix kijken (lang leve het downloaden) dus wij vermaken ons wel. Oja, en we zitten in kamer 007 :-) .

Morgen rijden we verder naar Doncaster waar we een "tussenovernachting" hebben om de afstand tot Schotland te overbruggen. Voor diegene die zich afvragen waarom we niet via Newcastle rijden: nou, we vonden zo'n 700 euro voor een overtocht wel wat gortig. En nu zien we ook nog eens wat van Engeland (gezien de drukte vermoedelijk meer dan ons lief is :-) ).