The Cairngorm Mountains

Vandaag hebben we heerlijk uitgeslapen. Rustig ontbeten (wat een combi van ontbijt en lunch was qua tijd) en daarna besloten om naar de funicular in de Cairngorm Mountains te gaan. Het was wat bewolkt maar de rit door de heideheuvels en bossen bleef even prachtig. Onderweg begon het te regenen maar Conny had er alle vertrouwen in dat het wel weer zou opklaren. Eenmaal aangekomen bij het basisstation hebben we toch nog even 5 minuutjes in de auto gewacht, maar inderdaad werd de regen minder en toen we eenmaal binnen waren was het helemaal opgehouden met regenen.

We hadden nog de verkeerde ingang genomen, want we kwamen uit bij de trap. Bleek dat de lift een deur eerder was. No problemos en zo kwamen we boven voor een dichte deur. Eh... Oh, een bel. En daar kwam al een dame aangelopen die ons binnen liet. Conny heeft de kaartjes gekocht en bleek gratis entree te hebben. Dat was mooi meegenomen. En toen wachten, en wachten, en wachten. Het was hartstikke druk en er passen natuurlijk maar zoveel mensen in zo'n treintje. Maar ja hoor, daar werden we al gewenkt en we konden aan boord. De rit is natuurlijk dezelfde die we jaren geleden ook gedaan hebben, maar blijft even mooi met prachtige uitzichten. En de zon was inmiddels ook doorgebroken, het kon niet beter.

Eenmaal boven zijn we eerst naar het uitkijkpunt geweest. Het waaide er wel flink, maar je staat dan ook boven op een berg. Cees had het verschrikkelijk koud dus we hebben even snel een rondje gelopen, gefilmd, gefotografeerd en naar binnen. Binnen zat Cees nog te klappertanden en Conny die het eigenlijk best warm had, heeft haar trui maar even afgestaan. Probleem gefixt! Vervolgens zijn we naar de winkel gegaan waar we het nodige hebben ingeslagen. Gek toch dat we met het kopen van souvenirs nooit moeite hebben :-) .

Daarna zijn we in het restaurant nog wat gaan drinken. Was wel wat "afgetakeld" ten opzichte van jaren terug, maar de broodjes en het drinken smaakten er niet minder om. Conny heeft nog even de thermometer buiten gefilmd en gefotografeerd (2 graden) en toen zijn we teruggegaan naar het treintje. Deze kwam er al snel aan en de machinist was al ingelicht dat wij er aan kwamen. Plank neergelegd en hup met de rolstoel naar binnen. Er kwamen nog een stel supervervelende Amerikanen binnen. Maar wij hebben ons gericht op het uitzicht. En al snel kwamen we beneden aan. En toen begon de terugrit. Grappig genoeg dit keer dezelfde rit als de heenrit. Dat lijkt logisch maar Conny's navigatie heeft er een handje van altijd twee verschillende routes te hanteren voor de heen- en terugrit. Maar dit keer niet. En zo tegen 17:30 kwamen we weer aan bij de accommodatie. Ons voornemen voor morgen is dat we bij het eerste de beste tankstation dat we tegenkomen gaan tanken. Ze zijn hier namelijk niet heel dik bezaaid.

Morgen gaan we in ieder geval 's middags naar Cardhu. Inderdaad, weer een whisky-momentje voor Cees. Hij zal het weten dat hij naar Schotland wilde voor de whisky :-) . Of en wat we 's ochtends gaan doen, dat moeten we nog even bekijken. Waarschijnlijk wat sightseen, onderweg lunchen en dan whisky proeven.