De laatste dag...

En dan is ineens de laatste volle vakantiedag aangebroken. Die moet natuurlijk zinvol besteed worden. Daarom hebben we besloten om eens lekker uit te slapen. Helaas dachten de haan en ganzen van de buren daar anders over. Maar niets wat een paar oordoppen niet kan oplossen. Na het ontbijt hebben we eens even gekeken wat we vandaag zouden kunnen gaan doen. Vanavond in de jacuzzi, dat staat al vast, maar dan is er nog een hele dag te besteden.

We besloten eerst eens naar Preston Garden Centre te gaan. En dat was een goede keuze. Conny vond daar haar Danceline tulpenbollen (die stonden al de hele tijd op het lijstje, maar nergens werden ze verkocht) en Cees zag daar zijn Ice cream tulpenbollen. Nog een souvenirtje gekocht voor iemand anders en een grondtest-setje voor Cees. Daarna zagen we nog een ander buiten gedeelte waar we een paar planten gescoord hebben. Een goed gekozen centrum dus. En er zat ook een restaurantje bij waar we maar eens de lunch gebruikt hebben. Cees had de - jakkes - brie en courgette soep. Was best lekker zei hij. Nou, hij liever dan ik... Brie...

Conny had 's ochtends gezien dat ze bij Leeds Castle een zogenoemd "Flower Festival" hadden waarvan vandaag de laatste dag was (maandag begonnen met de bekend Joe Swift). Op de foto's van voorgaande jaren zag het er prachtig uit, dus Conny besloot op eigen houtje dat dat een goede bestemming was. De route was weer wat bizar, maar daar zijn we inmiddels ook aan gewend. Er werd op de website geadviseerd dat het nogal druk was met deze dagen en dat je het beste voor 11:30 en na 14:00 uur naar het kasteel kon komen. Nou, dat kwam prima uit want zo rond 14:45 waren we er. En dat was net op tijd, want volgens de meegegeven folder zou de laatste toegang om 15:00 uur zijn, maar dat is herfst/winter en we weten niet of we daar nu al onder vielen. Maakt niet uit, we waren op tijd.

Er reed een heel handig pendelbusje van de kaartverkoop naar het kasteel. Dat scheelde nogal. Je moest namelijk een hele steile heuvel op, dat was lopend met de rolstoel vast niet grappig geweest. Maar nu werden we superdeluxe afgezet vlak bij het kasteel. Het pad was verder vrij vlak en geasfalteerd (behalve de loopbrug over de slotgracht wat kinderkopjes waren) en daardoor prima te belopen. Al snel zagen we de eerste bloemen. Heel kunstig gedaan. Iedere kunstenaar maakt een presentatie en deze ging over hoeden. Echt prachtig. De poort was ook versierd, maar daarvan waren de bloemen bijna uitgebloeid dus dat effect ging een beetje verloren. Maar naast het pad naar het kasteel was er een prachtige boog te zien en de ingang van het kasteel was ook helemaal versierd. En zo ging dat iedere kamer door waarbij de hoogtepunten toch wel de "Queen's bathroom" en de "Dining room" waren. Hoewel, de binnenplaats was ook prachtig en de "Drawing room" ook. Eigenlijk was alles wel heel erg mooi en vooral heel knap gemaakt. Toen we het kasteel bekeken hadden (alleen de 2e verdieping was niet toegankelijk voor rolstoelen, voor de andere verdieping was er een traplift. De 2e verdieping kun je via een dvd bekijken, maar daar hadden wij niet zo'n zin in) zijn we naar het winkeltje gegaan waar ze kerstballen verkochten! We hebben een enorm kitscherige pauw gekocht en Cees nog een ernstig kitscherige kroon en we hebben nog wat gekocht. En daarna zijn we naar de bushalte gelopen waar een eettentje stond. Ah, hotdogs... Nou, daar moet je dan wel een heel goed gebit voor hebben. Crikey wat was dat broodje hard. Goed dat we altijd trouw naar de tandarts gaan :-) . En toen we het broodje op hadden, kwam het busje er al aangereden. Het was maar een klein ritje en toen waren we alweer bij de kaartverkoop. We dachten dat het winkeltje daar dicht was maar toen Conny terug kwam van het toilet kwamen er mensen uit. Toch maar even poolshoogte nemen. En ja hoor, was nog open. Cees is nu een ridder voor zijn kastje rijker.

De terugrit verliep redelijk voorspoedig. Over het rijgedrag zullen we maar niets meer zeggen. We kwamen iets na 6 uur aan bij het huisje. Snel hebben we wat gegeten en daarna zijn we de jacuzzi ingedoken (letterlijk). Daar hebben we een tijdje heerlijk ontspannen en vliegtuigjes bekeken. Daarna hebben we nog wat Netflix gekeken. Al met al een wel bestede dag.

Morgen moeten we dan toch echt naar huis. We hebben kaarten voor de boot van 12 uur. Conny houdt de twitterberichten wel in de gaten want het waait een beetje en we lazen op internet dat KLM vluchten geschrapt had i.v.m. de storm. Dat zien we morgen dan wel. We gaan in ieder geval voor de boot van 12 uur en niet eerder. En dan nog de (vermoedelijk hele lange) rit terug naar huis.