Op naar Kopenhagen!

Vandaag vertrokken we dan naar Kopenhagen voor een verblijf van ruim een week in Denemarken. We hadden alle tijd en zijn daarom niet al te vroeg vertrokken, zo rond 08:30. Vlak voor de grens met Duitsland alvast maar even getankt, hopelijk kunnen we de rit tot Kopenhagen volmaken zonder tussentijds te hoeven tanken.

Zo gezegd zo gedaan, doorgereden naar de grens met Duitsland. En wat het is, weten we niet, maar in Duitsland zijn gewoon altijd wegwerkzaamheden. Tot onze grote verbazing konden we bij Oldenburg zo doorrijden. Geen file, geen opgebroken wegen, geen omleidingen. Fantastisch! Nu was het natuurlijk ook alweer aardig wat jaartjes geleden dat we de route gereden hadden, maar dit viel reusachtig mee. Tot Bremen dan, want vanaf daar begon het. Gelukkig geen files gehad, maar hemeltje dan weer 130+, dan weer 80, dan weer 100, dan weer 80, dan weer 120. Dat schoot niet op. dan weer langzaam rijdend verkeer. We hadden dan wel de hele dag de tijd, maar 't is toch ook wel leuk dat als we in Kopenhagen aankomen, we niet gelijk ons bed in hoeven te duiken omdat het te laat is geworden.

We hadden op internet gelezen dat Denemarken al sinds een aantal jaren de grenscontroles (steekproeven) had ingevoerd. Dus wij onze paspoorten paraat en al helemaal ingesteld op een controle. Maar nee hoor, we konden gewoon doorrijden. En net als vroeger toen je een klein kind was, bekroop ons toch stiekem een gevoel van teleurstelling dat we zomaar mochten doorrijden. Maar ook wel weer blij, want zo'n controle kan voor hetzelfde inhouden dat je de hele auto moet uitpakken en daar zaten we op 2/3 van de reis toch ook niet op te wachten. Daarom maar snel doorgereden. Kust is veilig :-) .

Conny had haar zinnen gezet op een hotdog, bij voorkeur een "risted hotdog" maar ach, ze is niet kritisch :-) . Bij een tankstation net over de grens bij Flensburg hebben we een "fransk hotdog" gekocht. En daar knapten we na de rit toch wel weer wat van op. En daarna verder rijden. Toch iedere keer een schok als je denkt "o, alleen nog maar door Denemarken heen" om tot de ontdekking te komen dat Kopenhagen nog 171 kilometer is (en dan rij je alweer een tijdje in Denemarken). Op onze rijbaan was het wel druk en het stroopte soms wel wat op, maar dat was niets vergeleken bij de tegengestelde rijbaan. Holy smokes! Volgens ons stond er van Odense tot Kopenhagen een file, er kwam geen eind aan! Dat belooft nog wat voor morgen.

Na nog een sanitaire stop en later toch maar even tanken (stel dat je in zo'n file komt en je hebt weinig brandstof, niet grappig...) bereikten we zo rond 17:30 Kopenhagen. En toen naar het hotel. Het was hetzelfde hotel als waar we vroeger ook verbleven als we in Kopenhagen waren. Niet te ver van Tivoli en mooi in het centrum. Maar naar het hotel dus. Dat was makkelijker gezegd dan gedaan. De navigatie bracht ons prima naar de straat. Maar wat doet die groene muur daar midden op de weg? Bleek dat er flink verbouwd werd in de buurt en dat de halve weg (net onze helft natuurlijk) afgesloten was. Na wat door straatjes heen gereden te zijn, op de gok een afslag genomen waarna we op een pleintje kwamen waar we naar de andere kant van de groene muur konden rijden. En ja hoor, daar was het hotel! Snel de auto geparkeerd, koffertje eruit (lang leve Ikea!) en vlug ingecheckt. Op de kamer nog even de spullen gedropt en wat opgefrist en toen naar Tivoli.

Hoewel Nederland een andere indruk wekte toen we 's ochtends wegreden, was het in Kopenhagen inmiddels flink warm (zo'n 22-25 graden) met een stralende zon. En dan is het best warm om met een rolstoel op de brug over het station te lopen. Maar beter dat dan regen! En zo rond 18:45 kwamen we aan bij Tivoli waar we daarmee mooi op tijd waren om voor het goedkopere tarief Tivoli in te kunnen, scheelt toch 40 kronen per persoon! (ja, we blijven Nederlanders :-) ).

Eenmaal binnen zijn we naar het Chinese theater gelopen waar een voorstelling plaatsvond van een ballerina die verliefd was op een harlekijn maar eigenlijk met een oudere (en natuurlijk onaardige) man moest trouwen en er allerlei listen bedacht werden om dat te voorkomen. Best leuk en omdat het zonder tekst is, ook prima te begrijpen. Cees zat lekker in de rolstoel, Conny net als alle andere toeschouwers op het gras. Flesje water erbij, prima vertoeven! Na de voorstelling zijn we rustig door het park gelopen. We hebben nog wat kerstsouvenirs gekocht, Mexicaanse fastfood gegeten en ons vooral verbaasd over dat mensen betalen voor bepaalde attracties waar wij zeker niet in gaan. Joh, we zouden er groen en geel uit komen! Maar superdapper dat anderen wel hun maaltijd binnen kunnen houden :-) . Wat ons betreft: voor geen goud!

Na het eten zijn we weer rustig verder gelopen. Nog een ijsje gehad (dropijs! Eindelijk!) en toen was het inmiddels als hartstikke druk bij het centrale podium. Een of andere band trad op en dat trok nogal wat jongeren aan. Leek ons een heel goed moment om maar eens terug te lopen naar het hotel. Het was inmiddels zo'n 22:00 uur en na die rit en daarna door Tivoli heen waren we toch wel behoorlijk moe. Nog even Netflix gekeken en toen naar bed.

Morgen hebben we alleen de rit van Kopenhagen naar Juelsminde gepland (hoewel Conny overweegt om een tussenstop in Assens te maken, vanuit nostalgisch oogpunt) dus alle tijd. Nu eerst lekker slapen...