Een kasteel, een hotdog en een rally

Vanochtend besloten we om maar naar kasteel Egeskov te gaan. Daar zijn we jaren geleden ook een keer geweest en toen hebben we ons prima vermaakt. Het beloofde weer een zonovergoten dag te worden dus prima voor een buitenactiviteit. Na het ontbijt de spullen gepakt en naar Kvaendrup vertrokken. Rit verliep voorspoedig. Geen files en het reed lekker door. Ja, die Denen dan weer niet zo, maar wij wel. Zo tegen half 1 kwamen we aan bij het kasteel. De auto op de parkeerplaats geparkeerd en op naar de kassa. Omdat Cees in een rolstoel zit en Conny de rolstoel voortduwt, hoefde Conny als "assistent" geen entree te betalen. Dat scheelt weer zo'n 25 Euro.

Eenmaal binnen zijn we eerst door de ronde tuin gelopen. Daar bleek al snel dat Conny dan wel geen entree hoefde te betalen, maar dat dat niet betekende dat ze ook niets hoefde te doen. Sodeju zeg! Dat was het betere trek en sleurwerk. Het park zou "rolstoelvriendelijk" moeten zijn, maar dat bleek ook hier weer een breed begrip. Toegegeven, we reizen met een reisrolstoel die mooi compact opvouwbaar en licht is, maar daardoor ook kleinere wielen heeft, maar ook met een normale rolstoel was het geen appeltje-eitje geweest op sommige plekken. De hoofdpaden waren prima te berijden, afgezien van een wat klimmende weg zo nu en dan, maar als je van de hoofdpaden afging, dan was het of een hele dikke laag grint waar je doorheen moest ploegen of gravel op een zachte ondergrond (tuin gesproeid?).

Maar vol goede moed verder gegaan. Het kasteel was nog precies hetzelfde (duh!). We zijn er verder niet in geweest omdat dit wel een hele klim zou worden, maar we gaan er vanuit dat de inrichting niet veel anders zal zijn dan jaren geleden. Sterker nog, als het goed is, is het niet anders dan een paar 100 jaar geleden :-) . Er waren nog een paar vreemde dames die een videootje aan het opnemen waren met hun mobiel. Veel ronddraaien, ge-ren en vervolgens in een pose gaan staan. Wij snapten er niet veel van maar zelf hadden ze de grootste lol.

We zijn na de nodige rustpauzes weer verder gelopen richting de musea. Er was in de kasteelvijver ook nog een zwanenpaar met jonkies. En vissen, maar die zag je door de reflexie van de zon op het water niet altijd even goed. Bij de hoefsmid aangekomen bleek dat er nu al ritjes met paard en wagen gehouden werden. Dat zou eigenlijk pas vanaf 1 juni volgens de website maar blijkbaar omdat het mooi weer was en een vrijdag, hebben ze besloten om dat nu al te doen. En uiteraard zijn we mee geweest. We weten eigenlijk nooit of het nou politiek correct is om mee te gaan of niet, maar de paarden zagen er prima uit, de menner deed rustig aan dus we gaan er vanuit dat het allemaal acceptabel is. Na de rit hebben we onze meegebrachte bammetjes gegeten aan picknick tafels in de schaduw.

Daarna zijn we naar het auto- en vliegtuigmuseum geweest waar ze - de naam zegt het al - allemaal oude vliegtuigen en auto's hebben staan. Van auto's met houtkachels achterop tot de DeLorean zoals in Back to the future en de Aston Martin zoals in James Bond. En van een straaljager tot een marinehelikopter. Erg interessant om te zien. Daarna zijn we naar het motorenmuseum gegaan waar allemaal motoren hangen van begin vorig eeuw tot nu toe. Ook hele oude Harley Davidsons. Mooi onderhouden en ze lijken klaar om zo weg te rijden.

We hebben ook nog een oude kruidenierswinkel bekeken met de wereld aan oude spullen waarvan je een deel niet kent omdat het bijvoorbeeld Deense merken zijn maar ook veel dingen die je kent van je oma. In het museum waren ook allemaal oude fietsen zoals vélocipèdes. En het laatste museum dat we bekeken hebben, was het Falck museum waar brandweerauto's, ambulances, reddingsboten etc. van de reddingsdienst Falck te zien zijn. Ook hartstikke leuk om te zien. Vooral als je de eerste ambulances vergelijkt met de moderne. Wat een verschil!

Na de musea zijn we rustig aan naar de uitgang gelopen. Onderweg nog even in de schaduw op een bankje gezeten. Tjonge, wat was het warm. Conny had zich keurig ingesmeerd, maar vreest toch het ergste... Je loopt natuurlijk ook veel in de zon en dan ook nog zweten van het getrek en gesleur aan de rolstoel, ja dan wil het wel. Nog even het winkeltje bekeken, maar besloten niets te kopen. Er was ook een plantenwinkel bij, maar dat ging ons toch iets te ver :-) .

Omdat het vandaag de laatste volle dag in het huisje is, wilden we dat feestelijk afsluiten. Daarom zijn we op de terugweg langs Assens gereden waar we hotdogs hebben gegeten met wat fris. Hoeven we lekker niet te koken. Daar moet je je dan ook weer niet teveel van voorstellen, is niet meer dan het opentrekken van een blik. Nu kunnen we vanavond lekker rustig aan doen. We besloten dat we in Juelsminde in de jachthaven een ijsje zouden eten.

Ook de rit terug verliep vlot. Onderweg toch nog maar even gestopt bij Plantorama want we vonden die stokken toch wel erg handig. En de zaden waren voor de helft van de prijs, dus die moesten ook maar mee. En hee, dat zijn mooie stolpen. Ook maar mee... En toen hadden we toch weer ineens een logistiek probleempje. Nou ja, dat zien we morgen dan wel weer. We moeten de eerste keer nog meemaken dat we echt iets niet meekregen terug van vakantie. We hebben vaker met dat bijltje gehakt.

In Juelsminde besloten we eerst maar eens geld te gaan pinnen voor de komende dagen. Je kunt in Denemarken op echt heel veel plaatsen met credit card betalen (veel meer dan in Nederland) maar niet overal. Contant geld is wel erg handig om bij je te hebben. Wij naar het centrum van Juelsminde. Toen we de straat richting jachthaven/centrum binnenreden, zagen we het al. Wat een megadrukte! Overal geparkeerde auto's, ontzettend veel mensen. Bleek dat er een rally aan de gang was en een feest in het centrum. Snel geld gepind en besloten dat de kans op een parkeerplaats toch nihil was en we zijn daarom maar direct naar de supermarkt gereden voor de laatste boodschappen (hmmm, kanel snegl!). Dat ijsje eten we wel ergens anders.

En nu zitten we op het terras in het zonnetje te genieten van een kopje koffie/fris en die overheerlijke kaneelbroodjes. Yumyum! Morgen gaan we naar Sondervig waar ze zandsculpturen hebben gemaakt. En we slapen dan nog een nachtje in Ringkobing. Kunnen we alles op ons gemak bekijken. Maar nu eerst: lekkers!