Hmmm, ze hebben dus toch gelijk gehad...

Vanochtend hebben we wederom uitgeslapen. Dat begint een gewoonte te worden. Maar we kampen nog steeds met een chronisch slaapgebrek en dat loop je niet zomaar in. Dus het is wat ons betreft volkomen legitiem :-) .

Na het eten hebben we de spullen gepakt en zijn we richting Aberlour gereden voor onze tour bij Cardhu. De reden dat we naar Cardhu gaan, is dat we bij Kassa een whisky test hadden gezien waarbij Cardhu 12 jaar als beste uit de test kwam met maar liefst een 8,6. Dat belooft wat en daarom gaan we daar ook maar eens kijken. Onderweg nog rondgekeken of we ook tankstations zagen, maar die zijn wel heel erg zeldzaam in deze contreien. Eenmaal aangekomen bij Cardhu eerst even gezocht naar de ingang. Bleek een trap te zijn. Conny de trap op, winkel in en vragen of er ook een ingang voor rolstoelgebruikers is (anders wordt het wel een hele ingewikkelde tour). Die was aan de zijkant. Wij naar binnen, tour betaald. Cees kreeg korting omdat hij niet de hele tour kon doen, dus eigenlijk hoefde hij alleen de proeverij te betalen. Scheelde nog een hoop geld ook.

De tour begon met een uitleg over de ingrediënten in de verschillende whisky's en een geurtest. Was hartstikke leuk. Soms ruik je iets maar kun je het niet goed thuisbrengen wat het is. Het is bekend, maar wat... Er was ook een potje dat geurde naar rook. Hoe wij dachten dat ze die rookgeur in het potje kregen. Eh, houtskool? Nee, daar gebruikten ze theezakjes voor van de thee Lapsang souchong voor. En laat dat nou net de thee zijn die Cees altijd drinkt. Vandaar dat de geur zo bekend was... Daarna kregen we nog uitleg hoe het mout vroeger verwerkt werd en daarna ging de rest van het groepje de distilleerderij in en wij hebben in de wachtruimte gewacht totdat we opgehaald werden om bij de ketels te kijken, met uitleg, en daarna naar de opslag van de vaten te gaan. Grappig is dat Cardhu redelijk uniek is omdat de distilleerderij gestart is door een vrouw. Het was in eerste instantie hartstikke illegaal. Ze had een huisje bovenop de heuvel en kon daardoor goed zien wanneer de controleurs kwamen. Dan verborg zij snel de whisky in wording en ging ze brood bakken. Ook was er een rode vlag die uitgestoken werd zodat alle 18 (illegale) distilleerderijen konden zien dat de controleurs onderweg waren.

Daarna zijn we naar de proeverij gegaan. We kregen 6 whisky's te proeven: de 12 jarige, de amber rock, de gold reserve, de 15 jarige, de 18 jarige en de distillery exclusive. Omdat Conny geen alcohol drinkt en bovendien moet autorijden, kreeg zij kleine flesjes waar ze de whisky in kon doen zodat het thuis opgedronken kan worden. Das natuurlijk hartstikke leuk. De whisky proeverij was natuurlijk voornamelijk voor Cees. Die vond de 12 jarige, de amber rock en de distillery exclusive het lekkerst. De test van Kassa klopte wat hem betreft en hij vond de Cardhu 12 years nog lekkerder dan de Aberfeldy 12 years. Ook tijdens de proeverij werd weer hartstikke veel uitgelegd en we zaten in een prachtige zaal waar voorheen de mout verhit werd. In het plafond zag je nog de opening waar de rook/stoom vroeger uit ging. Was nu natuurlijk dichtgemaakt.

Na de proeverij zijn we nog even naar Johnnie Walkers Library geweest om die even te bekijken. En daarna zijn we naar de winkel gegaan waar Cees heeft geshopt till he dropt. De fles Cardhu 12 years is in de pocket evenals een whiskyglas, een dekseltje (nog niet eerder gezien bij distilleerderijen), sleutelhangers die we ombouwen tot een koelkastmagneet. En natuurlijk de glazen die we mochten meenemen omdat we de tour hadden gedaan. Al met al een hele andere tour dan bijvoorbeeld Dewar's en ook wat kleinschaliger, maar eerlijk gezegd vonden we deze leuker.

En na Cardhu was het op zoek naar een tankstation. Conny had op haar navigatie ingegeven dat ze het dichtstbijzijnde tankstation wilde hebben en dat bleek Aberlour Filling Station. Was in het dorpje en wel wat duurder dan gebruikelijk, maar we hebben toch maar de tank volgegooid. Wie weet wanneer we er weer eentje tegenkomen. Op de terugweg nog even snel boodschapjes gedaan want we moesten o.a. brood hebben. En natuurlijk Caramac, die mag zeker niet ontbreken! En inmiddels hebben we de maaltijd alweer op (we hadden de lunch overgeslagen, dus we lustten wel wat). De klusjes zijn gedaan en we kunnen de rest van de avond dan ook lekker relaxen.

Wat we morgen gaan doen, zien we nog wel. We hebben deze week alleen nog op donderdag een activiteit gepland staan. De rest bekijken we wel per dag.