Het plan wordt toch weer gewijzigd

We hadden vandaag geen echte voorbedachte plannen maar uiteindelijk waren we van plan om naar het Noorden van Wales te gaan. We zouden eerst naar Snowdonia maar daar regende het en we hadden geen zin om in de regen te rijden en lopen. Dus wij na het ontbijt richting Rhyl, Llandudno, Conwy etc. Je kon onderweg wel merken dat het maandag was. Overal wegwerkzaamheden en ook eentje met een hele lange file. Zucht! Nou ja, stug doorploeteren maar. De eerste stop zou het Seven Oaks Garden Center in Ruthin zijn. Maar daar zien we onderweg ineens een bord dat verwijst naar het Pontcysyllte aquaduct. He, das ook wel leuk natuurlijk! Nu konden we niet zo 1, 2, 3 keren, maar na de ettelijke kilometers zijn we dan toch omgekeerd en teruggereden naar het bord. En zoals bij alles hier, er was 1 bord en daarna moet je het zelf maar uitzoeken. We kennen onze pappenheimers en we zijn dan ook stug de weg blijven volgen en ja hoor, na ongeveer een kilometer of wat was daar eindelijk weer een bord. Uiteindelijk kwamen we bij de parkeerplaatsen voor gehandicapten.

Het leek Conny verstandig om eerst even poolshoogte te nemen voordat we allerlei stunts gingen uithalen met de rolstoel. De weg werd goedgekeurd en daar gingen we dan. Langs het kanaal en daarna over een wiebelig bruggetje. En waar wij verwachtten dat we uitzicht hadden op het aquaduct, konden we over het aquaduct heen lopen. Omdat het een nogal smal voetpad is pal naast het kanaal, hebben we het de tegenliggers niet te moeilijk gemaakt en zijn we bij het begin van het aquaduct gebleven en hebben we daar alles bekeken, gefilmd en gefotografeerd. Maar wat een bouwwerk zeg. 38 meter boven de grond en precies genoeg ruimte om met zogenoemde "narrow boats" over het kanaal te kunnen varen. Uiteraad kan er maar 1 boot tegelijkertijd varen. Nadat we alles bekeken hadden, zijn we weer teruggelopen en hebben we een stop gehouden bij het visitor center. Daar wordt het een en ander uitgelegd over het aquaduct en ze hadden ook de nodige leuke souvenirs. Dus de pepermuntjes en de koelkastmagneten zijn weer binnen. We hebben ook nog een welkomsbordje van leisteen gekocht (met daarop "Croeso"). Dat leisteen zie je in deze omgeving heel erg veel. Er schijnt ook nog een museum over te zijn, maar daar zijn we nog niet geweest.

Na de inkopen zouden we richting Ruthin rijden, ware het niet dat Conny trek had (het was inmiddels half 2) en we langs "The Chapel" kwamen waar een tearoom in gevestigd is. Dat zag er wel heel uitnodigend uit en we besloten dan ook om daar maar eens te lunchen. Was helemaal prima. De zoete aardappelsoep met brood was lekker en de tonijnsandwiches ook. We waren weer flesjes water vergeten mee te nemen, die hebben we daar ook maar gelijk gekocht. En toen daadwerkelijk op weg naar Ruthin.

He, Horseshoe falls. Klinkt ook leuk. En daarom maar eerst die afslag genomen. Je komt dan uit bij een parkeerplaats. En ook hier leek polshoogte nemen verstandig. Op zich best een mooi uitzicht en best een grappig watertje. Maar wie een denderende waterval verwacht, komt bedrogen uit. Het is meer de vorm die hem bijzonder maakt dan de hoeveelheid en hoogte van het water. Cees is daarom in de auto gebleven en later zijn we er nog (meerdere keren) langs gereden en heeft Cees hem prima kunnen bekijken. Daarna zijn we nog even naar Llangollen gereden om alvast de kaartjes te reserveren voor de narrow boat over het kanaal en het aquaduct. Dat waren we al van plan en we zouden de kaarten online bestellen, maar we waren nu toch in de buurt. Konden we gelijk even kijken waar we de auto konden parkeren. Vorig jaar konden we die op het parkeerterrein bij de school parkeren, maar toen was het een weekend. Dat kan morgen natuurlijk niet. Maar op 5 minuten lopen is er een groot parkeerterrein. Weten we dat ook weer. En er waren nog kaartjes genoeg, dus dat was ook geen probleem.

En nu dan echt op weg naar Ruthin. Het was nog een half uurtje rijden en zo rond kwart voor 4 kwamen we dan eindelijk aan bij het tuincentrum. Nou ja, centrum. Zeg maar gerust centrumpje. Dat leek op de foto's op internet een heel stuk groter... Na even rondgelopen te hebben (en een deel van het centrum vermeden te hebben vanwege een watersproeier) besloten we dan maar wat te drinken te nemen in het bijbehorende restaurant. Het was inmiddels 10 voor 4. Bleek dat het restaurant om 4 uur sloot, maar dat was geen probleem, want we konden gerust het drinken met taart opeten. We moesten vooral niet ongerust worden als we hun weg zagen gaan, want wij mochten gewoon lekker rustig blijven zitten, het tuincentrum sloot pas om 5 uur. Eh, oke. Dus wij zijn maar braaf gaan zitten, hebben ons drinken gedronken en onze koffietaart gegeten en inderdaad; onder uitgebreid gedag zeggen en zwaaien vertrokken om 4 uur de medewerkers van het restaurant. Het licht bleef overigens aan :-) . Nou ja, dat is ons nog nooit eerder gebeurd, dat het personeel eerder een restaurant verlaat dan wij :-) . Na een sanitaire stop hebben we alleen nog het zakje zaad van Conny afgerekend en zijn we weer richting Llanfechain vertrokken. Onderweg was er nog een boem=ho wat de nodige vertraging opleverde. En daarna stond er verderop nog een file. Waardoor weten we niet, maar we waren er eigenlijk wel klaar mee en hebben dan ook een afslag genomen en zijn via de B-wegen (en B staat hier vermoedelijk voor "Smalle Boerenweg tussen weilanden"). Zo rond 17:30 kwamen we aan bij het huisje en we hebben het avondeten inmiddels achter de kiezen.

Morgen is een bijzondere dag (die Cees per ongeluk een beetje vergeten was). Conny is dan jarig en we gaan morgen dus - als het goed is - met een "narrow boat" mee over het aquaduct.