Oh, dat is leuk! Een duikboot!

Vanochtend zijn we op een normale tijd opgestaan waarna we lekker buiten op het balkon ontbeten hebben. Daarna hebben we nog even geupload want ook gisteren lag het internet eruit. Zo'n beetje 11:30 zijn we maar vast op weg gegaan naar het uitstapje van vandaag in San Miguel. Eerst nog even geld pinnen want het uitstapje van vandaag kost een lieve duit (maar bleek later het geld meer dan waard te zijn). En na het pinnen bij de haven op weg naar San Miguel.

Onderweg was het nog best wel druk maar eenmaal op de snelweg reed het wel lekker door. Totdat we bij de afslag San Miguel aankwamen, daar stonden we weer eventjes muurvast. De jachthaven was makkelijk te vinden (vooral met de meegebrachte navigatie :-) ). Er was een mooi parkeerplaatsje vrij vlak bij het kantoortje en ons vervoermiddel kwam net weer aan in de haven: de duikboot!

Het is een echte 'yellow submarine' die tot 30 meter diep gaat in de Atlantische Oceaan. Nou, hoe vaak kun je nou zeggen dat je met een duikboot mee bent geweest. Enig toch? We hadden boarding pass 41 en 42 maar dat bleken dan weer niet de zitplaatsen te zijn. Die kreeg je binnen toegewezen. Conny had 2 plaatsjes uitgekozen vlak bij de trap zodat Cees niet door de hele duikboot heen hoefde te lopen. Prima plaatsen. Je deelt met z'n 2-en een raam en je hebt echt plek zat. Uiteraard zaten Cees en Conny naast elkaar. Verder heb je nog een schermpje waarop je de duikboot kunt zien van buiten en een schermpje waar je kunt zien hoe diep de duikboot zit en hoe lang hij al onder water is. Echt hartstikke leuk en toen waren we nog niet eens vertrokken.

Eenmaal vertrokken had Conny nog even haar twijfels of het wel goed zou gaan, aangezien de duikboot nogal deinde en Conny nogal snel last heeft van reisziekte. Maar de bandjes en de pillen waren al in gereedheid gebracht, dus er kon weinig gebeuren. Maar al snel lag de duikboot hartstikke stil in het water en bewoog die zich rustig voort. En al snel zagen we de eerste vissen. Veel sardientjes en andere soorten vissen. Naast de raampjes waren afbeeldingen van vissen geplakt zodat je kon zien welke vis het was. Maar daar hadden we het een beetje te druk voor. Er kwam van alles voorbij zwemmen. Wat we gisteren te weinig zagen, zagen we vandaag (bijna) teveel. Op een gegeven moment kwamen we langs was gezonken bootjes. Ook grappig om te zien, je zit echt vlak boven de bodem van de zee. Na een tijdje hielden we stil en kwam er aan beide zijden van de duikboot een duiker die gevolgd werd door enorm veel vissen en een mega-grote rog (kan iets te maken hebben met het visvoer dat hij bij zich had :-) ). Echt vlak langs de raampjes dus je kon alles fantastisch goed zien. We zijn ongeveer 50 minuten onder water geweest, maar het was veel te kort eigenlijk. Veel te veel foto's gemaakt natuurlijk, dus het selecteren heeft even geduurd. De 'normale' camera's hadden erg veel moeite met scherpstellen, maar gelukkig had Conny ook haar onderwatercamera mee die - de naam zegt het al - gemaakt is om onderwater te fotograferen en te filmen en dat ging prima.

Voordat we aan boord gingen, werd er van ieder groepje (dat bij elkaar hoorde) een foto gemaakt op de duikboot, die je later weer kon kopen. Ja, je kunt een hoop zeggen, maar over commercie hoef je ze niets te vertellen :-) . Toeristisch maar waar, maar uiteraard hebben we voor ieder een exemplaar van de foto gekocht (nogmaals, hoe vaak gebeurt het je dat je met een duikboot de zee in duikt????). En we kregen allemaal een 'duik certificaat' met je naam erop waarop staat dat je met succes een duik in de Atlantisch Oceaan hebt gemaakt. Hartstikke toeristisch, maar hartstikke leuk. Zoals gezegd, het kost wel een paar centen - zeker voor de tijd dat de excursie duurt, maar dan heb je ook echt wel wat. Wij vonden het in ieder geval enorm leuk.

Daarna nog even een vliegtuig gefilmd (je zit daar vlak bij de luchthaven) en vervolgens op ons gemakje terug gereden naar het hotel. Omdat we geen zin hadden om boodschappen te doen en ook niet om naar de haven te gaan om te eten, hebben we maar eens in het restaurant van het hotel gegeten. Het thema van vanavond was 'Caribbean night'. We herkenden er weinig 'caribisch' aan (wij denken namelijk bij caribisch niet aan paella, maar aan gamba's, empanadas fritas, etc.) maar niettemin, prima te eten. We waren alleen een beetje vroeg (we waren de eersten, maar we waren dan ook uitgehongerd) en waren dus ook vroeg klaar. Hebben we nog wat aan de avond zullen we maar zeggen. En nu weer op het balkon onder genot van een drankje van de zonsondergang genieten. Heerlijk!

Wat morgen brengt, moeten we nog zien. Vandaag was in ieder geval een hoogtepunt in deze vakantie!